FÓRUM - VIDÉKI KOLLÉGÁK FIGYELEM!!! Átalakítják a TAXI fuvarozói jogszabályokat. ( MEGSZIVATNAK ) ORSZÁGOS TAXIRENDELET!
Fórum » Droszt Híradó » VIDÉKI KOLLÉGÁK FIGYELEM!!! Átalakítják a TAXI fuvarozói jogszabályokat. ( MEGSZIVATNAK ) ORSZÁGOS TAXIRENDELET!Súgó


8941 hozzászólás 597 lapon hozzászólások sorrendje:

[1] ... [593] [594] [595] [596] 597

(Új hozzászóláshoz lépj be)

csabtax válasz |       2011.03.08. 22:14:23  (1)
*NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM*

*NFM / / 2011.*


Az 1992. évi LXIII. törvény

19/A. § rendelkezései szerint

*NEM NYILVÁNOS.*

Készült 2011. március 1-én.


*ELŐTERJESZTÉS*

*a Kormány részére*

*a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról*

*Budapest, 2011. március*
**

*Egyeztetési lap*

*1. Az egyeztetés alapadatai*
*honlapon való közzététel időpontja:* [2011. március] *közigazgatási
egyeztetésre megküldés:* [2011. március] *közigazgatási egyeztetés lezárása:
* [2011. március] *államtitkári értekezlet időpontja:* [2011.április] *kormányülés
időpontja* [2011. április]

*2. Az egyeztetésben részt vevők*

*2.1. A Kormány ügyrendje/jogszabály alapján egyetértésre vagy
véleményezésre jogosultak*
*intézmény* *egyetért* *nem ért egyet* *nem adott véleményt* *észrevétele
maradt fenn* KIM BM HM KüM NGM NEFMI
VM

*2.2. Egyéb állami szervek (Legfelsőbb Bíróság, Legfőbb Ügyészség,
Alkotmánybíróság stb.)*
*egyéb állami szerv* *egyetért* *nem ért egyet* *nem adott véleményt* *észrevétele
maradt fenn* Közúti Közlekedési Ágazati Párbeszéd Bizottság NKH


*2.3. Társadalmi szervezetek*
*társadalmi szervezet* *egyetért* *nem ért egyet* *nem adott véleményt* *észrevétele
maradt fenn*

*Vezetői összefoglaló*

*1. Az előterjesztés célja*

1.1.A kormány-előterjesztés elfogadásával elérni kívánt közpolitikai cél

A közösségi közlekedés egyik eleme a személygépkocsival végzett
személyszállítási szolgáltatás. A jelenleg hatályos szabályozás azonban
nehezen áttekinthető. Már önmagában az a tény, hogy a szolgáltatás
igénybevétele, az utazási igények esetlegessége számos külső tényezőtől függ
pl. napszak, időjárás, rendezvények, báli szezon stb.

Ugyanakkor – annak az állításnak fenntartása mellett – kétségtelen, hogy
elválaszthatatlan része a közösségi közlekedésnek. Ezt jól bizonyítja az is,
hogy változatlanul - bár felmerült a jelen előterjesztés előkészítése során
annak esetleges megszüntetése - szerződéskötési kötelezettség terheli a
szolgáltatókat. A szerződéskötési kötelezettség természetesen nem parttalan.
A jogszabálytervezet tételesen felsorolja azokat az eseteket, melyek
mentesítik a vállalkozókat a szerződéskötési kötelezettség alól. .

A fentebb írtak indokolják, hogy az áruszállítástól és egyéb
személyszállítási tevékenységtől elkülönült szabályozás készüljön ezen
tevékenységre.

A legfontosabb elérni kívánt közpolitikai cél, egy áttekinthető, az önkéntes
jogkövetők számára jól érthető egységes szabályozás álljon az utasok és a
szolgáltatók rendelkezésére.

1.2.A kormány-előterjesztés szükségességének okai

A hatályos szabályozás hiányos, továbbá részeiben megújításra érett és
nehezen áttekinthető. A szolgáltatás sajátossága, hogy azt teljesen piaci
körülmények között lehet és kell gyakorolni. Ezeknek a feltételeknek kíván
az előterjesztés megfelelni.

1.3.Az előterjesztéssel érintett közfeladat változása

Az egy jogszabály-tervezetbe összefoglalt a szolgáltatásra és az azt
igénybevevőkre egyaránt érvényes, az igazgatási-közigazgatási
rendelkezéseket, valamint a szerződésekre vonatkozó rendelkezéseket
tartalmazó tervezet meglévő közfeladat hatékonyabb ellátását teszi lehetővé.


*2. Az igénybe vett eszközök*

2.1. Jogalkotás

A jogi szabályozással szemben támasztott követelmények – akkor is, ha a
gyakorlatban ezek a követelmények nem mindig érvényesülnek – a szabályozás
egyszerűségét és áttekinthetőségét fontos szempontnak tekintik a szabályozás
előkészítése és kiadása során. Jelenleg a személygépkocsival díj ellenében
végzett közúti személyszállítás szabályait több jogszabály
– különböző szempontok alapján, egymást többé-kevésbé kiegészítve
– szabályozza. Az egyszerűség és áttekinthetőség e szabályozás újjáalkotása
során azt kívánja meg, hogy

- az ország területén egységesen érvényesülő alapvető és általános
szabályok egyetlen jogszabályban jelenjenek meg, valamint

- az általános (tehát a szolgáltatás gyakorlásának területi
elhelyezkedésétől független) szabályozás ne tartalmazzon felesleges elemeket
(ne legyen túlszabályozott).

A fentiekre figyelemmel a ma különböző rendeletekben szereplő szabályokat
egyetlen kormány-rendelet tervezetében foglaltuk össze. A jogszabálytervezet
természetesen nem érinti a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I.
törvényben, és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXXVII. törvényben
( a továbbiakban: Átv) a személygépkocsival végzett tevékenységre vonatkozó
rendelkezéseket.

A jogszabálytervezet tartalmazza és meghatározza a hatálya alá tartozó egyes
tevékenységeket ide értve azok meghatározását. A tevékenységek
engedélyezésének feltételeit, amelyek a tevékenység végzésének feltételei. A
tevékenységet végzőkkel szemben támasztott követelményeket, továbbá a
szolgáltatás igénybevételére kötött szerződés feltételeit. * *

2.2. Egyéb intézkedés

A kormányrendelet az abban megjelölt cél megvalósulásához nem igényel
kormányzati lépéseket.

2.3. Alternatívák

A választott megoldással szemben átfogó reális alternatíva nem merült fel.

*3. Kormányprogramhoz való viszony*

Az előterjesztés nincs közvetlen összefüggésben a kormányprogrammal.

*4. Előzmények, kapcsolódások*

Az előterjesztés közvetlenül nem kapcsolódik korábbi kormánydöntéshez.

*5. Európai uniós kapcsolódások*

Az Európai unió joga nem tartalmaz az előterjesztés tárgyát képező
szabályozást.

*6. Országgyűlési tárgyalásra vonatkozó információk*

*7. Társadalmi egyeztetés*

Az előterjesztés előkészítése során az érintett érdekképviseletek, továbbá
az érintett igazgatási szervek javaslatait megkértük. Valamennyi jelentős
szakmai érdekképviselet által delegált tagokból álló szakértői
munkabizottságot hoztunk létre a jogalkotás érdekében. Mindazokat a
javaslatokat beleépítettük a jogszabálytervezetbe, amelyek tekintetében
egyetértést tapasztaltunk. Az érdekképviseletek által bejelentett
szabályozási igények és módok közül nem építettük a tervezetbe azokat,
amelyek alkalmasak a vállalkozások esély-egyenlőségének a csorbítására. Ezek
között külön is említést érdemel a kiadható tevékenységi engedélyek
kontingentálása iránti igény. Sok érv hozható fel a kontingentálás
indokoltsága – vagy akár szükségessége – mellett, az Alkotmánybíróság
azonban egyszer már az ilyen általános kontingentálási törekvést
Alkotmány-ellenesnek minősítette

A fenti kérdés Kormány rendeleti szinten álláspontunk szerint nem
rendezhető.

Azonban ezen jogszabály megalkotását követően előterjesztésre kerülő „a
személyszállítási szolgáltatásokról” szóló törvényjavaslatban erre - egy
álláspontunk szerint - a korábbi Alkotmánybírósági döntést is figyelembe
vevő, csak időben korlátozott piacra lépést átmenetileg felfüggesztő
megoldási javaslatot terjesztünk elő.

Ugyancsak érdekképviselet által megfogalmazott javaslat volt, hogy a
szabályozás tárgyi hatálya alá ne csak a személygépkocsival végzett
személyszállítás tartozzon, hanem a háromkerekű járművekkel végzett
sétakocsizás továbbá váljon a jövőre nézve kötelezővé a jelenleg az árak
megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII törvény 7.§-ának (3) bekezdésében
lehetővé tett hatósági ár megállapítása az önkormányzatok által.

Az érdekképviseletek az előterjesztők érveit elfogadták, a javaslatoktól
elálltak.

*8. Vitás kérdések*

Vitás kérdés nem maradt fenn.

*9. Az előterjesztés kommunikációja*
*1. Milyen kommunikáció javasolt * az előterjesztés elfogadása esetén?

*követő * vagy* kezdeményező**

*a kívánt kommunikációs forma aláhúzandó!
*2. A tájékoztatás módja:* Kormányülést követő szóvivői tájékoztató igen/nem
Tárcaközlemény igen/nem Tárca által szervezett sajtótájékoztató igen/nem *3.
Fő üzenet (4-5 mondat) *(a kormányzati kommunikáció tartalma, az
előterjesztő kommunikációs szándéka):
Az előterjesztő részéről *nyilatkozó*: *[név], [beosztás];tel.:
[+36-x-xxx], e-mail: [xxx@yyy.hu];* *4. Részletes kommunikációs terv:*

*(A tájékoztatási célú szakmai és lakossági programok kifejtését tartalmazó
kommunikációs terv. Célcsoport, fő üzenet, esetleges támadása az
előterjesztésnek, tervezett időtartam, eszközrendszer és anyagi ráfordítás.)

*hatásvizsgálati lap*

*I. A végrehajtás feltételei*

A közpolitikai cél megvalósulásához további kormányintézkedések nem
szükségesek.

*II. A társadalmi hatások összefoglalása*

1. Elsődleges, célzott hatások

Az előterjesztés elfogadását követően határozottabbak és egyértelműbbek
lesznek a személygépkocsival személyszállítást végző szolgáltató
vállalkozások kötelezettségei, jogai, valamint az utasok kötelezettségei és
jogai.

2. Másodlagos hatások

Nincs.

*III. Társadalmi költségek*

a) A vállalkozások pénzügyi terhei

A javasolt új szabályozásnak nincs közvetlen hatása a vállalkozások pénzügyi
helyzetére.

b) A háztartások pénzügyi terhei

A háztartások pénzügyi terheit a javaslat nem érinti.

c) Az előterjesztéssel érintett valamely konkrét társadalmi csoport terhei

A javaslatnak nincs sem közvetett, sem közvetlen hatása egyetlen társadalmi
csoportra sem.

d) Hatékonysági és versenyképességi költségek

Az előterjesztésnek a hatékonyságot és versenyképességet ezen a speciális
piacon nem érinti.

e) Az előterjesztés adminisztratív terhei

A javaslat nem érinti az adminisztrációs terheket az érintett
vállalkozásoknál.

*IV. Költségvetési hatások*

Nincsenek költségvetési hatások*.*

*V. Egészségügyi hatások*

Nincsenek egészségügyi hatások.

*VI. Környezeti hatások*

A javaslatnak nincs közvetlen környezeti hatása.

HATÁROZATI JAVASLAT

A Kormány megtárgyalta és elfogadta* a személygépkocsival díj ellenében
végzett közúti személyszállításról * szóló előterjesztést, és elrendeli az
előterjesztés mellékletében szereplő tervezetnek a Kormány rendeleteként a
Magyar Közlönyben való kihirdetését.

*Melléklet az NFM / / / 2011. számú kormány-előterjesztéshez

*…/2011. (….) Korm. rendelet*

*a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról*

A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3)
bekezdés a) pont 3. és 5. alpontjában,

a 24. § tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48.
§ (3) bekezdés a) pont 5. alpontjában,

a 25. § tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48.
§ (3) bekezdés a) pont 15. alpontjában

kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában
meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

*Általános rendelkezések*

*1. §*

(1) A rendelet hatálya - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a Magyar
Köztársaság területén

a) a díj ellenében végzett személytaxi-szolgáltatást, valamint a
személygépkocsis személyszállítási szolgáltatást (a továbbiakban együtt:
személyszállítási szolgáltatás) folytató gazdálkodó szervezetre [a Polgári
Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban Ptk.) 685. §-ának
c) pontja] (a továbbiakban : vállalkozás),

b) a személytaxi-szolgáltatást nyújtó jármű vezetőjére, a személygépkocsis
személyszállítói szolgáltatást nyújtó jármű vezetőjére,

c) a személygépkocsival végzett személyszállítási szolgáltatást igénybe
vevőkre (a továbbiakban: utas), valamint,

d) a személyszállítási szolgáltatást közvetítő diszpécser szolgálatra

terjed ki.

(2) A személyszállítási szolgáltatásra kötött szerződésekre a Ptk. a
szerződés általános szabályaira, továbbá a vállalkozási szerződésre
vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni, az e rendeletben foglalt
kiegészítésekkel.

(3) E rendelet rendelkezéseit az országhatárt átlépő személyszállítási
szolgáltatásra is alkalmazni kell, kivéve viszonosság vagy nemzetközi
szerződés eltérő rendelkezése esetén.

*2. §*

E rendelet alkalmazásában:

a)* * *személytaxi-szolgáltatás:* a viteldíjjelző készülékkel ellátott, a
gépkocsivezetőn kívül legalább négy és legfeljebb hat fő utazására alkalmas
személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítás;

b)* * *személygépkocsis személyszállítási szolgáltatás:* a
szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális
vagy oktatási tevékenységhez, rendezvény szervezéséhez, illetve az
autóbusszal végzett, a vasúti, a vízi vagy a légi utas-szállítási
tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó, viteldíjjelző készülékkel el nem
látott, a gépkocsivezetőn kívül legalább négy és legfeljebb nyolc fő
utazására alkalmas személygépkocsival díj ellenében végzett közúti
személyszállítás,

*c) szakmai irányító:* az a személy aki vezetőként, gazdasági társaság
személyesen közreműködő tagjaként, főállású alkalmazottként, vagy önálló
vállalkozóként a személyszállítási szolgáltatói tevékenység szakmai
irányítását ténylegesen és állandó jelleggel ellátja.

II. Fejezet

A személytaxi-szolgáltatás, valamint személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatás

Engedélyezése


*1. A szolgáltatás engedélyezésére vonatkozó rendelkezések*

*3. §*

(1) Személytaxi-szolgáltatás illetve személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatás a tevékenységre kiadott hatósági engedély (a továbbiakban:
tevékenységi engedély) birtokában végezhető. A tevékenységi engedélyt a
fővárosi, megyei kormányhivatal közlekedési hatósági feladatokat ellátó
szakigazgatási szerve (a továbbiakban: közlekedési felügyelőség) adja ki.

(2) Tevékenységi engedély annak a vállalkozásnak adható, amely megfelel a
tevékenység végzéshez e rendeletben előírt feltételeknek.

(3) A személytaxi-szolgáltatásra kiadott tevékenységi engedélyben meg kell
határozni azt a területet (a továbbiakban: működési terület) is, amelyen a
személytaxi szolgáltatás végezhető. A működési területet a közlekedési
felügyelőség – az illetékes önkormányzat jegyzőjének, a fővárosban a
Fővárosi Önkormányzat főjegyzőjének egyetértésével – a vállalkozás
kérelmére más megyére is kiterjesztheti.

(4) A személygépkocsis személyszállítási szolgáltatásra kiadott tevékenységi
engedély alapján e szolgáltatás az ország egész területén végezhető.

(5) A személytaxi-szolgáltatásra kiadott tevékenységi engedélyben
meghatározott működési területet a szolgáltatást végző gépkocsi a működési
területén felvett utassal túllépheti, illetve ezt az utast a saját működési
területére visszaszállíthatja.

*4. §*

(1) A közlekedési hatóság a tevékenységi engedélyt – erre irányuló kérelemre
– annak a vállalkozásnak adja meg, amely igazolja a vállalkozás

a) személyes megbízhatóságát,

b) szakmai alkalmasságát,

c) megfelelő pénzügyi teljesítőképességét.

(2) A vállalkozásnak – az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően
– rendelkeznie kell:

a) olyan személygépkocsival, amelyet a közlekedési felügyelőség a 9. §-ban
foglaltak szerint elvégzett minősítő vizsgálaton a személyszállítási
szolgáltatás végzésére alkalmasnak talált, és

b) olyan gépkocsivezetővel,

ba) akinek legalább kettő éve ”B” kategóriára érvényesített vezetői
engedélye és a közúti járművezetők pályaalkalmassági vizsgálatáról
szóló jogszabályban meghatározott PÁV II. pályaalkalmassági minősítése van,

bb) aki az 1. számú mellékletben előírt vizsgakötelezettségnek eleget
tett, valamint

bc) aki betöltötte a huszonegyedik életévét.

(3) A szakmai irányító legfeljebb három vállalkozásnál töltheti be ezt a
feladatkört.

*5. § *

(1) A személytaxi-szolgáltatást nyújtó jármű vezetőjének személytaxis
személyszállító szolgáltatói, a személygépkocsis személyszállítói
szolgáltatást nyújtó jármű vezetőjének személygépkocsis személyszállító
szolgáltatói szaktanfolyamon kell részt vennie és vizsgát kell tennie. A
Nemzeti Közlekedési Hatóság a vizsga sikeres teljesítése után

a) személytaxis személyszállító szolgáltatói vizsga esetén a főváros vagy
az adott megye területére,

b) személygépkocsis személyszállító szolgáltatói vizsga esetén az ország
egész területére

érvényes vizsgaigazolást ad ki.

(2) A gyakorlati vezetési vizsga megyeszékhelyen, vagy megyei jogú városban
tehető. Érvényes személyszállító vezetői igazolvánnyal rendelkező
gépkocsivezetőnek vezetési gyakorlatból nem szükséges vizsgát tenni.

(3) A szaktanfolyamok és vizsgák tantárgyait, valamint az oktatás és
vizsgáztatás módját és egyéb feltételeit az 1. *sz*. melléklet tartalmazza.

*2. Személyes megbízhatóság *

*6. §*

A személyes megbízhatóság követelményének nem felel meg a vállalkozás, ha
szakmai irányítója korábban

a) olyan vállalkozás szakmai irányítója volt, amelynél a
személyszállítási szolgáltatásra vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit –
ideértve a járművezetők személyi feltételeire, az áralkalmazásra, a
nyugtaadási kötelezettségre, valamint az önkormányzat által közterületen
kijelölt taxiállomás használatára vonatkozó rendelkezéseket – megsértették,
és ezért a tevékenységet engedélyező hatóság a vállalkozás tevékenységi
engedélyét felfüggesztette, a felfüggesztés időtartama alatt,

b) egyéni vállalkozó volt, és a személyszállítási szolgáltatásra
vonatkozó vállalkozói tevékenység folytatását a hatóság megtiltotta, a
megtiltásáról hozott határozat végrehajthatóvá válásától számított egy évig,

c) szakmai irányító volt olyan személyszállítási szolgáltatást végző
vállalkozásnál, amelyet a cégbíróság hivatalból törölt, a jogerős törléstől
számított egy évig,

d) szakmai irányító volt olyan személyszállítási szolgáltatást végző
vállalkozásnál, amelynek a tevékenységi engedélyét a közlekedési hatóság
visszavonta, a visszavonástól számított egy évig.

*3. Szakmai alkalmasság*

*7. §*

(1) A szakmai irányítónak – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével –
személytaxis vállalkozói képesítéssel illetve személygépkocsis
személyszállító vállalkozói képesítéssel kell rendelkeznie. A képesítés
megszerzéséhez a szakmai irányítónak szaktanfolyamon kell részt vennie, és
eredményes vizsgát kell tennie. A képesítés megszerzéséhez szükséges vizsgát
a Nemzeti Közlekedési Hatóság szervezi. A szakmai irányító a képesítés
megszerzését a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott személytaxis
vállalkozói illetve személygépkocsis személyszállító vállalkozói
vizsgabizonyítvánnyal igazolhatja.

(2) A tevékenységi engedély iránti kérelem benyújtásakor az (1) bekezdésében
meghatározott vizsgabizonyítvány megszerzése alól egy éves haladékot kaphat
az a szakmai irányító, aki – a kérelem benyújtását megelőzően – tíz évnél
nem régebben, legalább öt évig szakirányú szakmai irányító beosztásban
dolgozott személyszállítási szolgáltatást folytató vállalkozásnál. A
tevékenységet engedélyező hatóság részleges vagy teljes felmentést adhat a
vizsgakötelezettség alól annak a személynek, aki az előírt szakismereteket
szakirányú felsőfokú képesítésről kiállított okirattal igazolja.

(3) A szakmai irányító személyének megváltozását a közlekedési felügyelőség
részére tizenkét napon belül be kell jelenteni. Amennyiben az új szakmai
irányító a szakmai alkalmasság követelményeinek nem felel meg, a közlekedési
felügyelőség legfeljebb hat hónapos időtartamra felmentést adhat a szakmai
alkalmasság követelményének teljesítése alól.

*4. Pénzügyi teljesítőképesség*

*8. §*

(1) A pénzügyi teljesítőképesség abban az esetben megfelelő, ha a
vállalkozás

a) a kérelem benyújtásának időpontjában az adózás rendjéről szóló 2003.
évi XCII. törvény 178. § 32. pontja szerint –– köztartozásmentes adózónak
minősül, és

aa) ezt harminc napnál nem régebben kiállított közokirattal igazolja,
vagy

ab) szerepel a köztartozásmentes adatbázisban, ideértve az önkormányzatok
által vezetett adatbázist is, és

b) rendelkezik a (2) bekezdésben meghatározott mértékű vagyoni
biztosítékkal.

(2) A vagyoni biztosíték mértéke:

a) a vállalkozásnál személytaxi-szolgáltatást és személygépkocsis
személyszállító szolgáltatást végző minden egyes személygépkocsi után az
azzal szállítható utasonként ötvenezer forint összegű, elkülönítetten kezelt
vagyoni biztosíték, vagy

b) az a) pontban foglaltaknak megfelelő – pénzügyi intézmény által
nyújtott – a közlekedési hatóság által előzetesen jóváhagyott
felelősségbiztosítás.

(3) A vagyoni biztosíték – legfeljebb negyven napos visszapótlási
kötelezettség mellett és kizárólag az engedélyező hatóság rendelkezésével –
a vállalkozás által a személyszállítási szolgáltatással összefüggésben az
utasoknak okozott és a más módon nem fedezett károkból eredő jogos
kártérítési igények kielégítésére használható fel.

*5. Minősítő vizsgálat*

*9. §*

(1) Azt a személygépkocsit, amellyel a vállalkozás a személyszállítási
szolgáltatást végezni kívánja, a tevékenységi engedély iránt benyújtott
kérelem elbírálását megelőzően minősítő vizsgálaton kell a közlekedési
felügyelőségnél bemutatni. A minősítő vizsgálat díjaként a közúti járművek
forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és
ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes
közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló miniszteri rendelet szerinti
műszaki vizsgálati díjat kell megfizetni.

(2) A közlekedési felügyelőség a kiadott Jármű Műszaki Adatlapon
feltüntetett záradékban igazolja a személygépkocsi alkalmasságát. A
személygépkocsi abban az esetben minősíthető alkalmasnak, ha a közúti
járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki
feltételeiről szóló miniszteri rendeletben meghatározott üzemeltetési
műszaki feltételeknek, valamint az e rendelet 2. sz. mellékletének 1.
pontjában meghatározott további feltételeknek megfelel.

(3) A minősítő vizsgálat megkezdésekor személytaxi esetében be kell mutatni
a viteldíjjelző készülék hitelesítését kétévente igazoló, Magyar
Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal által jogosított szakszerviz, vagy más
szakértő intézmény által kiállított tanúsítványt és a taxaméter naplót.

(4) A tevékenységi engedéllyel rendelkező személygépkocsi
üzemképtelenné válása esetén – átmeneti időre, de legfeljebb hat hónapra
– a szolgáltatás zavartalan folytatása érdekében a vállalkozás bérelt
személygépkocsival is végezheti a tevékenységét. A bérelt személygépkocsinak
meg kell felelnie az e rendeletben meghatározott követelményeknek. A
vállalkozás köteles a közlekedési felügyelőségnek a bérelt gépkocsi
használatát a használat megkezdését megelőzően bejelenteni. A gépjármű
vezetője a bérleti szerződést vagy annak másolatát, illetve a hatóság által
kiadott engedély kivonatot köteles a szolgáltatás nyújtásakor magánál
tartani.

(5) A személytaxi-szolgáltatást nyújtó személygépkocsin az időszakos műszaki
vizsgálata során az (1) bekezdésben meghatározott minősítő vizsgálatot
ismételten el kell végezni.


*6. A tevékenységi engedély*

*10. §*

(1) A tevékenységi engedélyben meg kell jelölni, hogy az az 1. § (1)
bekezdés a) pontja szerinti személyszállítási szolgáltatások közül melyikre
vonatkozik. Valamennyi szolgáltatásra önálló tevékenységi engedélyt kell
kiadni. A tevékenységi engedély ötéves időtartamra adható ki.

(2) A tevékenységi engedélyben – a közigazgatási hatósági eljárás általános
szabályairól szóló törvényben, valamint a (3) és (4) bekezdésekben
foglaltakon túlmenően – fel kell tüntetni az engedély sorszámát, az
engedélyezett szolgáltatás megnevezését, a vállalkozás nevét, a szakmai
irányító nevét, a vállalkozás székhelyét (telephelyét), valamint az
engedélyezett szolgáltatásnak – az 1. § (1) bekezdése szerinti –
megnevezését, továbbá azt, ha a vállalkozó diszpécser-szolgáltatást is
végez.

(3) A tevékenységi engedélyt egy eredeti példányban és annyi rendszámra
szóló engedélykivonattal kell kiadni, ahány személygépkocsi üzemeltetésére
jogosult a vállalkozás. Az engedélykivonat a következőket tartalmazza:

a) a vállalkozás neve, székhelye (telephelye),


b) az engedély sorszáma,


c) az engedélyezett szolgáltatás megnevezése,


d) a megkülönböztető rendszám adatai,


e) személytaxi–szolgáltatásnál az engedélyezett működési terület.

(4) A tevékenységi engedélyt a vállalkozás a székhelyén köteles őrizni, az
engedélykivonatot személyszállítás során a járművön kell tartani.


*7. Adatváltozás bejelentése*

*11. §*

(1) A vállalkozás 12 napon belül köteles a tevékenységi engedély adataiban
bekövetkezett változásokat a közlekedési felügyelőségnél bejelenteni. A
közlekedési felügyelőség

a) a tevékenységi engedély adatait módosítja és – szükség esetén – új
engedélykivonatot is kiad, vagy


b) a korábbi tevékenységi engedély bevonásával egyidejűleg új
tevékenységi engedélyt ad ki.

(2) A vállalkozás az (1) bekezdésben foglalt határidőn belül a tevékenységi
engedélyt és annak kivonatait

a) a tevékenység megszűnése esetén a közlekedési felügyelőségnek köteles
visszaszolgáltatni, vagy


b) a tevékenység szüneteltetése esetén – annak időtartamára, legfeljebb
öt évre – a közlekedési felügyelőségnél letétbe helyezni.


*8. A tevékenységi engedély visszavonása, felfüggesztése*

*12. §*

(1) A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal a
meghatározott személygépkocsira kiadott tevékenységi engedélyt, és annak
kivonatait, valamint a személygépkocsi vezetőjének a 13. § (1) bekezdésében
meghatározott személyszállító vezetői igazolványát legalább három hónapra,
de legfeljebb öt évre visszavonja, ha a vállalkozás a tevékenységi
engedéllyel rendelkező személygépkocsival

a) az engedélyezett tevékenységet tartósan – legalább egy éven át – nem
gyakorolta, anélkül, hogy a szünetelést a közlekedési felügyelőségnek - –a
megkülönböztető rendszámtábla egyidejű letétbehelyezése mellett –
bejelentette volna,


b) az e rendeletben meghatározott követelményeket a vállalkozás szakmai
irányítója vagy a személygépkocsi vezetője megsértette, és emiatt az
engedély visszavonását szükségesnek tartja, vagy a visszavonásra a működési
területén illetékes települési önkormányzat jegyzője, a fogyasztóvédelmi
hatóság, a közlekedési felügyelőség vagy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
megfelelően alátámasztott javaslatot tett.

(2) A közlekedési felügyelőség a vállalkozás tevékenységi engedélyét és az
engedély kivonatait

a) visszavonja, ha a vállalkozás a működése során a tevékenységi engedély
kiadásához szükséges, e rendeletben előírt valamely feltételt már nem
teljesíti,


b) legalább három hónapra, de legfeljebb öt évre felfüggeszti, ha a
vállalkozás az e rendeletben meghatározott követelményeket a vállalkozás
szakmai irányítója súlyosan vagy ismétlődően megsértette.

(3) A közlekedési hatóság a vállalkozás személyszállítási szolgáltatást
nyújtó személygépkocsijára kiadott tevékenységi engedélyt legalább három
hónapra, de legfeljebb öt évre felfüggeszti, ha az adott személygépkocsi
vezetője az e rendeletben meghatározott követelményeket súlyosan vagy
ismétlődően megsérti.

(4) A vállalkozás a tevékenységi engedélye felfüggesztésének időtartama
alatt további személygépkocsira tevékenységi engedélyt nem kaphat. A
személygépkocsi cseréje esetén azonban a tevékenységi engedély kivonata
cserélendő.

(5) Ha a közlekedési felügyelőség a tevékenységi engedély visszavonása
esetén a vállalkozás székhelye szerint illetékes okmányirodánál kezdeményezi
a személygépkocsi megkülönbözető rendszámának bevonását.

* *

* 9. A személyszállító vezetői igazolványra
vonatkozó rendelkezések*

*13. §*

(1) A személytaxi-szolgáltatáshoz és a személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatáshoz használt személygépkocsit vezetni csak külön erre a célra és
legfeljebb öt éves időtartamra kiadott személyszállító vezetői igazolvánnyal
szabad. A személyszállító vezetői igazolványt a személygépkocsi vezetője
köteles a szolgáltatás nyújtása közben magánál tartani.

(2) A személyszállító vezetői igazolványt a tevékenységi engedéllyel
rendelkező vállalkozás által benyújtott – a személygépkocsi vezetésére
képesített személy természetes személyazonosító adatait tartalmazó –
kérelemre a közlekedési felügyelőség tizenkét napon belül adja ki. A
kérelemhez mellékelni kell az 5. § (1) bekezdése szerinti – egy évnél nem
régebbi – vizsgaigazolást, valamint az egy évnél nem régebbi
elsősegély-nyújtási vizsgaigazolást.



(3) A kérelmet a közlekedési hatóság elutasítja, ha

1. a gépkocsivezető a 4. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltaknak nem
felel meg,


b) a gépkocsivezető nem felel meg a közúti járművezetők egészségi
alkalmasságának megállapításáról szóló jogszabályban meghatározott
egészségügyi feltételeknek,


c) a gépkocsivezető korábban kiadott vezetői engedélyét visszavonták, a
visszavonás időtartama alatt,


d) a gépkocsivezető szakmai irányítója volt olyan vállalkozásnak,
amelynek a tevékenységi engedélyét valamennyi személygépkocsija tekintetében
visszavonták, a visszavonás időtartama alatt.

(4) A személyszállító vezetői igazolvány tartalmazza:

a) a gépkocsivezető természetes személyazonosító adatait,


b) az 5. § (1) bekezdése szerinti vizsgaigazolás számát és kiállításának
dátumát,


c) az igazolvány sorszámát,


d) annak a vállalkozásnak a megnevezését, amelynek a személygépkocsiját a
gépkocsivezető vezetni jogosult,


e) az igazolvány területi hatályát.

(5) A közlekedési felügyelőséghez tizenkettő napon belül be kell jelenteni

a) a gépkocsivezetőnek a (4) bekezdés a), b) és e) pontja szerinti
adatokban bekövetkezett változásokat,


b) a vállalkozásnak a (4) bekezdés d) pontja szerinti adat változását.

(6) A bejelentés alapján a közlekedési felügyelőség a személyszállító
vezetői igazolvány adatait módosítja, vagy – a személyszállító vezetői
igazolvány bevonásával egyidejűleg – új személyszállító vezetői igazolványt
ad ki.

(7) A közlekedési felügyelőség a személyszállító vezetői igazolványt

a) visszavonja, ha a személyszállító vezetői igazolvány kiadásának az e
rendeletben meghatározott feltételei már nem teljesülnek,


b) legalább három hónapra, de legfeljebb öt évre felfüggeszti, ha az e
rendeletben illetve más jogszabályban a tevékenységére vonatkozó szakmai
szabályokat a gépkocsivezető megsértette.


*10. A személygépkocsival szemben támasztott követelmények*

*14. §*

(1) A személytaxi-szolgáltatáshoz használt személygépkocsit fel kell
szerelni a 2. melléklet 2. pontjában felsoroltakkal.

(2) A személytaxi-szolgáltatáshoz használt személygépkocsinak saját célra
történő igénybevétele esetében a 2. melléklet 2. pontjának 2.1. alpontjában
meghatározott jelzést le kell venni, vagy le kell takarni.

*15. §*

A személytaxi-szolgáltatáshoz és a személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatáshoz használt személygépkocsi jobb oldali első ajtajának külső
részén – legalább 10 cm magas karakterek alkalmazásával – fel kell tüntetni
a tevékenységi engedély sorszámát.



III. Fejezet



A személytaxi-szolgáltatási szerződésekre vonatkozó rendelkezések

*11. A szolgáltatás igénybevétele*

*16. §*

(1) A vállalkozást a személytaxi-szolgáltatásra – a (2) és a (4) bekezdésben
foglalt eltéréssel – szerződéskötési kötelezettség terheli.

(2) Nem köteles elvállalni az utas szállítását a vállalkozás – vagy
képviseletében a személygépkocsi vezetője – ha azt a telephelye helységének
közigazgatási határától számított 30 km-t meghaladó távolságra rendelik meg.


(3) A vállalkozás a személyszállítást megtagadhatja, illetve az utast a
személyszállításból kizárhatja, ha az utas

a) ittas vagy bódult állapotban van vagy botrányosan viselkedik,


b) magatartásával a közlekedés biztonságát, saját vagy utastársai testi
épségét, egészségét, a személygépkocsinak vagy berendezéseinek az épségét
sérti, vagy veszélyezteti;


c) ruházatával, poggyászával, vagy más módon a járművet beszennyezheti.

(4) A magatehetetlen, vagy a szolgáltatás igénybevételére kísérő nélkül nem
képes személy, valamint a tíz éven aluli gyermek a személytaxi-szolgáltatás
igénybevételére kísérő nélkül nem jogosult.

*17. §*

(1) A személytaxi-szolgáltatást az utas

a) a vállalkozástól vagy a megbízásából eljáró diszpécserszolgálattól
telefonon, faxon, e-mailben, levélben, on-line történő előzetes
megrendeléssel,


b) a taxiállomáson várakozó személygépkocsiba utazási céllal történő
beszállással,


c) a szabad jelzéssel közlekedő személygépkocsi megállításával vagy
szabad jelzéssel várakozó személygépkocsiba történő beszállással, vagy



d) a személygépkocsi vezetőjével szóban kötött megállapodás útján

veheti igénybe.

(2) A személytaxi-szolgáltatásra a szerződés a megrendelés elfogadásával,
előzetes megrendelés hiányában a szabad jelzéssel várakozó személygépkocsiba
utazási szándékkal történő beszállással jön létre.


*12. A diszpécserszolgálat*

*18. §*

(1) A személytaxi-szolgáltatást végző vállalkozás a szolgáltatás
színvonalának és mértékének a növelése érdekében, a feladatok vállalása
céljából, elkülönült szervezetben vagy saját szervezeti egységeként –
önállóan, vagy más vállalkozással közösen – a tevékenységi engedélyében
külön meghatározott diszpécserszolgálatot tarthat fenn, vagy ilyen
szolgálattal szerződést köthet.

(2) A diszpécserszolgálat rögzíti a telefonon, faxon, e-mailben, levélben,
vagy on-line érkező megrendeléseket és továbbítja azokat a szolgáltatást
teljesítő személygépkocsi vezetőjéhez. A diszpécserszolgálatnál a
telefonhívásokat – a megrendelést, annak elfogadását és a feladatot
teljesítő személygépkocsi vezetője részére történt továbbítását –
hangfelvétellel vagy írásban rögzíteni kell, és azokat legalább egy hónapig
meg kell őrizni.

(3) A diszpécserszolgálattal rendelkező vállalkozás a tevékenységét
végezheti – erre vonatkozó szerződés alapján – személytaxi-szolgáltatásra
engedéllyel rendelkező más vállalkozás részére is. A diszpécser szolgálattal
rendelkező vállalkozás tevékenységi engedélyében külön fel kell tüntetni a
diszpécserszolgálati tevékenység folytatását is.

*19. §*

(1) A személyszállítási szolgáltatást közvetítő diszpécserszolgálat a
tevékenységét a közlekedési hatóság által kiadott engedéllyel végezheti. Az
engedély iránti kérelemhez a (2) és (3) bekezdés szerinti feltételek
teljesítését igazoló okiratokat mellékelni kell.

(2) A diszpécserszolgálat szakmai irányítójára e rendeletnek a
személyszállítási szolgáltatást nyújtó vállalkozás szakmai irányítójára
vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A diszpécserszolgálatnak elkülönítetten kezelt, a 8. § (2) bekezdésében
meghatározott formában, vagyoni biztosítékkal kell rendelkeznie, amelynek
mértékét a diszpécserszolgálattal szerződött – személyszállítási
szolgáltatást végző – vállalkozások által működtetett személygépkocsik száma
határozza meg. A vagyoni biztosíték mértéke

a) 20 db személygépkocsiig egymillió forint,

b) 21-50 db gépkocsiig kétmillió forint,

c) 51-100 gépkocsiig hárommillió forint,

d) 101-200 gépkocsiig ötmillió forint,

e) 200 gépkocsi felett húszmillió forint.

(4) A vagyoni biztosíték – legfeljebb negyven napos visszapótlási
kötelezettség mellett és kizárólag a közlekedési hatóság rendelkezésével – a
diszpécser szolgálat által a személyszállítási szolgáltatást végző
vállalkozásoknak vagy az utasoknak okozott és a más módon nem fedezett
károkból eredő jogos kártérítési igények kielégítésére használható fel.

* *







*13. Poggyászszállítás*

*20. §*

(1) Az utas olyan méretű poggyászt vihet magával, amelyet a csomagtérben
vagy az üres ülésen el lehet helyezni (poggyászszállítás).

(2) A személyszállítási szolgáltatáshoz használt személygépkocsival díj
ellenében áruküldeményt továbbítani (fuvarozni) nem szabad.

(3) A (2) bekezdés szerinti tilalom nem vonatkozik az utas jelenléte nélkül
a csomagtérben, vagy az utastérben elhelyezett olyan – megfelelően
becsomagolt – tárgyakra, amelyek tömege ülésenként a 68 kg-ot nem haladja
meg.

(4) Személyszállítási szolgáltatás keretében nem szállítható

1. olyan poggyász, amelynek szállítását jogszabály tiltja,
2. olyan poggyász, amely méreténél vagy súlyánál fogva a
személygépkocsiban erre kijelölt helyen nem helyezhető el.



(5) A vállalkozás megtagadhatja olyan poggyász szállítását, amely a
személygépkocsit, más utasok ruházatát vagy az utasok poggyászát
beszennyezheti, illetve a kilátást zavarja.


*14. A személygépkocsis személyszállítási szolgáltatásra vonatkozó eltérő
rendelkezések*

*21. §*

(1) A személygépkocsis személyszállítási szolgáltatásra a
személytaxi-szolgáltatási szerződésre vonatkozó rendelkezéseket az e §-ban
és a 22. §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az autóbusszal végzett, a vasúti, a vízi vagy a légi utas-szállítási
tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatást az utas

a) a szolgáltató vállalkozásnál rendszeresített utas-felvételi helyeken,
vagy


b) annál a szálláshely-hasznosítónál, idegenforgalmi, turisztikai, sport,
kulturális vagy oktatási tevékenységet végző személynél, szervezetnél vagy
rendezvényszervezőnél - akinek (amelynek) a tevékenységéhez e szolgáltatás
közvetlenül kapcsolódik -

rendelheti meg.



(3) Amennyiben a személygépkocsis személyszállítási szolgáltatást a
vállalkozás elkülönült szervezetben, főtevékenységként végzi, az (2)
bekezdés b) pontja szerinti személyek, szervezetek e vállalkozással – a
személygépkocsis személyszállítási szolgáltatás teljesítésére – külön
szerződést kötnek.

(4) A 20. §-ban foglaltakra tekintettel arról, hogy az adott
személygépkocsival az utas vihet-e magával poggyászt – az üzleti feltételek
vonatkozó rendelkezéseinek a hiányában – a körülmények ismeretében a
személygépkocsi vezetője dönt. Amennyiben a vállalkozás az adott feladatot
az autóbusszal végzett, a vasúti, a vízi vagy a légi utas-szállítási
tevékenységhez közvetlenül kapcsolódóan végzi, a poggyász továbbítását a
vállalkozás illetve a gépkocsivezető nem tagadhatja meg.

*22. §*

(1) A személygépkocsis személyszállítást végző vállalkozás a
személyszállítási szerződések – jogszabályban nem szabályozott – részletes
feltételeit üzleti feltételekbe foglalja. Az üzleti feltételekre a Ptk.-nak
az általános szerződési feltételekre vonatkozó előírásai az irányadók.

(2) A vállalkozásnak az üzleti feltételeket a telephelyén ki kell
függesztenie, és kérésre – térítés ellenében – kinyomtatva is rendelkezésre
kell bocsátania, valamint a személyszállítási szolgáltatást végző
személygépkocsikban annak az utasokra vonatkozó kivonatát úgy kell
elhelyeznie, hogy azt az utasok megtekinthessék.


IV. Fejezet

Ellenőrzés

*23. §*

A személyszállítási szolgáltatást ellenőrizhetik a közúti közlekedésről
szóló törvényben megjelölt ellenőrzésre feljogosított szervek, *valamint a
települési önkormányzat jegyzője (a fővárosban a Fővárosi Önkormányzat
főjegyzője) és a fogyasztóvédelmi hatóság.* Az ellenőrzés a
személyszállítási szolgáltatásnak az e rendeletben meghatározott minden
elemére kiterjedhet, ideértve a személygépkocsi vezetőjének e
szolgáltatással összefüggő magatartását is.








*V. Záró rendelkezések*

*24. §*

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba,
rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult és a megismételt
eljárásokban kell alkalmazni.

(2) Az e rendelet hatálybelépése előtt a közúti közlekedési
szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988.
(XII. 20.) Mt. rendelet alapján kiadott személytaxis és személyszállító
engedély alapján, az abban meghatározott feltételek megtartásával 2012.
december 31-ig folytatható az e rendelet hatálya alá tartozó
személyszállítási tevékenység.

(3) Az e rendelet hatályba lépése előtt személyszállítási szolgáltatásra
kiadott vállalkozói engedélyek az azokban szereplő határidőig a továbbra is
érvényesek.

(4) Az e rendelet hatályba lépése előtt a közúti közlekedési
szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988.
(XII. 20.) Mt. rendelet 1.sz. melléklet A. rész I. 1/a) pontjában
meghatározott képesítésről szóló igazolás 2012. december 31-ig egyenértékű
az 5. § (1) bekezdésben meghatározott vizsgaigazolással.


*25. §*

A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez
kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok
összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról
szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet (továbbiakban: Bírságrendelet) 2.
§ 1) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a következő m) ponttal
egészül ki:

*[A Kkt. 20. § (1) bekezdés a) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály
eltérően nem rendelkezik – az 1. mellékletben meghatározott összegű bírságot
köteles fizetni az, aki]*

„*1)* a kétoldalú közúti áru- és személyszállításról szóló nemzetközi
szerződéseket kihirdető – a 12. mellékletben foglalt – jogszabályokban,

*m)* a személygépkocsival díj ellenében végzett személyszállításról szóló
kormányrendeletben”

*[meghatározott, a közúti közlekedési szolgáltatások végzéséhez előírt
engedélyekre és okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.]*





*26. §*

(1) Hatályát veszti

a) a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben
tartásáról” szóló 89/1988. (XII. 20.) MT. rendelet 2. § (1) bekezdés c)
pontja, az 5/A.-5/C. §, a 12.§, a 14.§, a 17.§, a 24.§ a) pontjában „ az
5/A.§ szerinti taxiengedélyt, az 5/B.§ szerinti személygépkocsis
személyszállító engedélyt,” szövegrész, a 24. § b) pontjában „az 5/C.§
szerinti igazolványt,” szövegrész,


b) a közúti személyszállítási szerződésekről szóló 20/1981. (VI. 19.) MT
rendelet 13. §.,


c) a személytaxi-szolgáltatás végzésének egyes feltételeiről
szóló 21/1992. (X.27.) KHVM rendelet.

(2) A 25-26. § a hatályba lépést követő napon vesztik hatályukat.




























*1. melléklet a …/2010. (… …) Korm. rendelethez*



*1. A jármű vezetőjére vonatkozó követelmények*


1. A személytaxis személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolás
megszerzéséhez a jármű vezetőjének szaktanfolyamon kell részt vennie.

A szaktanfolyam tantárgyai és óraszámai:

Elméleti tantárgyak:

- közlekedési, hibaelhárítási ismeretek és vezetéselmélet (8 óra),
- speciális vezetéstechnikai ismeretek (2 óra),
- helyismereti jártasság és helyi idegenforgalmi ismeretek (8 óra),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (8 óra).

Gyakorlati tantárgy:

- a személytaxi tartozékainak kezelése (2 óra).



A személytaxis személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolás megszerzéséhez a
jármű vezetőjének vizsgát kell tennie az alábbi vizsgatárgyakból:

Elméleti vizsgatárgyak és vizsgaidők:

- közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek,
vezetéselmélet (50 perc),
- helyismereti jártasság és helyi idegenforgalmi ismeretek (25 perc), (ez
a vizsgatárgy az adott megyére vonatkozik),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (25 perc).



A vizsgázónak jelentkezéskor jeleznie kell, hogy mely megye területére
szeretne vizsgát tenni. A helyismereti jártasság és helyi idegenforgalmi
ismeretek elméleti vizsgatárgyból, valamint a vezetési gyakorlatból a vizsga
a megjelölt megye területén tehető le.

A közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek, vezetéselmélet
tantárgyból 50 tesztkérdésre kell válaszolni, az elérhető maximális pontszám
70. A vizsgázó megfelelt, ha a hibapontok száma 7, vagy annál kevesebb. A
többi elméleti tantárgyból 25 tesztkérdésre kell válaszolni, az elérhető
maximális pontszám 25. A vizsgázó megfelelt, ha a hibapontok száma 5, vagy
annál kevesebb.

Gyakorlati vizsgatárgyak és vizsgaidők:

- vezetési gyakorlat (50 perc), (az adott megyére vonatkozik).



A gyakorlati vizsga keretében a jármű szabályos, biztonságos vezetéséről,
illetve a taxi tartozékok szakszerű kezeléséről, valamint a vizsgabiztos
által meghatározott úti cél meg találásából kell számot adnia. A vizsga
helyét az Nemzeti Közlekedési Hatóság jelöli ki, a 2. § a) pontjában
meghatározott feltételeknek megfelelő vizsgajárművet a képzőszerv
biztosítja.

Sikertelen a vizsga ha:

- a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és
vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21) GKM rendelet
8. számú melléklet 8.1.2 pontjában felsorolt vizsga sikertelenséget
okozó hibát ejt,

- ha tájékozatlanságot mutat a taxi tartozékok kezelését illetően,

- a vizsgabiztos által meghatározott úti célt nem tudja megtalálni,
eltéved.


1.2 A személygépkocsis személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolás
megszerzéséhez a jármű vezetőjének szaktanfolyamon kell részt vennie.

A szaktanfolyam tantárgyai és óraszámai:

Elméleti tantárgyak:

- közlekedési, hibaelhárítási ismeretek és vezetéselmélet (8 óra),
- speciális vezetéstechnikai ismeretek (2 óra),
- országos közlekedés-földrajzi és térképolvasási ismertek, általános
idegenforgalmi ismeretek (8 óra),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (8 óra).



A személygépkocsis személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolás
megszerzéséhez a jármű vezetőjének vizsgát kell tennie az alábbi
vizsgatárgyakból:

Elméleti vizsgatárgyak és vizsgaidők:

- közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek,
vezetéselmélet (50 perc),
- országos közlekedés-földrajzi és térképolvasási ismertek, általános
idegenforgalmi ismeretek (25 perc),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (25 perc).



A közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek, vezetéselmélet
tantárgyból 50 tesztkérdésre kell válaszolni, az elérhető maximális pontszám
70. A vizsgázó megfelelt, ha a hibapontok száma 7, vagy annál kevesebb. A
többi elméleti tantárgyból 25 tesztkérdésre kell válaszolni, az elérhető
maximális pontszám 25. A vizsgázó megfelelt, ha a hibapontok száma 5, vagy
annál kevesebb.

Gyakorlati vizsgatárgyak és vizsgaidők:

- vezetési gyakorlat (50 perc).



A gyakorlati vizsga keretében a jármű szabályos, biztonságos vezetéséről,
valamint a vizsgabiztos által meghatározott úti cél meg találásából kell
számot adnia. A vizsga helyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság jelöli ki, a 2.
§ b) pontjában meghatározott feltételeknek megfelelő vizsgajárművet a
képző szerv biztosítja.

Sikertelen a vizsga ha:

- a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és
vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21) GKM rendelet
8. számú melléklet 8.1.2 pontjában felsorolt vizsga sikertelenséget
okozó hibát ejt,

- a vizsgabiztos által meghatározott úti célt nem tudja megtalálni,
eltéved.


1.3. Amennyiben egy évnél nem régebbi személytaxis
személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolással rendelkező személy más
megyében is szolgáltatást kíván végezni, akkor a következő tárgyakból nem
kell vizsgát tennie:

- közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek,
vezetéselmélet (50 perc),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (25 perc).



1.4. Amennyiben egy évnél nem régebbi személytaxis
személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolással rendelkező személy a
személygépkocsis személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolást szeretné
megszerezni, az alábbi tárgyakból nem kell vizsgát tennie:

- közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek,
vezetéselmélet (50 perc),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (25 perc).



1.5. Amennyiben egy évnél nem régebbi személygépkocsis személyszállító
szolgáltatói vizsgaigazolással rendelkező személy a személy-taxis
személyszállító szolgáltatói vizsgaigazolást szeretné megszerezni, az alább
tárgyakból nem kell vizsgát tennie:

- közlekedési, hibaelhárítási és vezetéstechnikai ismeretek,
vezetéselmélet (50 perc),
- személyszállítási szerződési feltételek, valamint a személyszállítási
szolgáltató tevékenységre vonatkozó hatósági előírások (25 perc).



A személytaxis személyszállító szolgáltatói, valamint a személygépkocsis
személyszállító szolgáltatói szaktanfolyami vizsgákon a vizsgáztatáshoz
szükséges, a vizsgabiztosra vonatkozó szakmai képesítések:

- felsőfokú végzettség,
- közúti járművezetői gyakorlati vizsgabiztosi végzettség.






2.* *

A képesítés megszerzéséhez a vállalkozás szakmai irányítójának
szaktanfolyamon kell részt vennie.

A szaktanfolyam tantárgyai és óraszámai:

Elméleti tantárgyak:

- vállalkozással kapcsolatos gazdasági, pénzügyi, adózási ismeretek (16
óra),
- általános vállalkozói ismeretek (6 óra),
- vállalkozással kapcsolatos munkaügyi ismeretek (6 óra),
- a személyszállítást érintő jogszabály ismeretek, a személyszállítási
szerződések szabályai (8 óra).



Személytaxis és személygépkocsis személyszállító vállalkozói képesítés
megszerzéséhez a vállalkozás szakmai irányítójának vizsgát kell tennie az
alábbi vizsgatárgyakból:

Elméleti vizsgatárgyak és vizsgaidők:

- vállalkozással kapcsolatos gazdasági, pénzügyi, adózási ismeretek (25
perc),
- általános vállalkozói ismeretek (25 perc),
- vállalkozással kapcsolatos munkaügyi ismeretek (25 perc),
- a személyszállítást érintő jogszabály ismeretek, a személyszállítási
szerződések szabályai (25 perc).



Az elméleti tantárgyakból 25 tesztkérdésre kell válaszolni, az
elérhető maximális pontszám 25. A vizsgázó megfelelt, ha a hibapontok száma
5, vagy annál kevesebb.

Esettanulmány kitöltése.

A vizsga során 3 feladatot kell a vizsgázóknak esszé formájában kifejteni a
fenti négy vizsgatárggyal kapcsolatos elméleti ismeretanyagból.

Ezeket a feladatokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott
feladatlapokon kell elkészíteni.

Az esettanulmány kitöltésére fordítható idő 30 perc.

Személytaxis és személygépkocsis személyszállító vállalkozói szaktanfolyami
vizsgákon a vizsgáztatáshoz szükséges, a vizsgabiztosra vonatkozó szakmai
képesítések:

- államigazgatási, számviteli, pénzügyi felsőfokú végzettség vagy
közigazgatási szakvizsga,
- felsőfokú végzettség.



*„
*

*2. melléklet a …/2010. (… …) Korm. rendelethez*



*A személytaxi-szolgáltatáshoz és a személygépkocsis személyszállítási
szolgáltatáshoz használt személygépkocsira vonatkozó követelmények*

1. A személygépkocsira vonatkozó általános követelmények:

1.1. a forgalmi engedélybe bejegyzett első forgalomba helyezés időpontjától
számítva tíz naptári évnél több nem telt el,

1.2. a gumiabroncsainak teljes futófelületén a mintázat magassága a három
millimétert eléri,

1.3. minden üléséhez biztonsági övet szereltek fel,

1.4. a vezetőülésen és, ha a gyári kivitel lehetővé teszi, a jobboldali első
ülésen helyet foglaló személy védelmét beépített első légzsák is biztosítja,

1.5. a személygépkocsiban ABS működik,

1.6. legalább Euro 3-as belső égésű motorral, vagy legalább 200 km
megtételére alkalmas elektromos meghajtással rendelkezik,

1.7. a személygépkocsi kormányberendezése a menetirány szerinti baloldalon
elhelyezett.

2. A személytaxi-szolgáltatáshoz használt személygépkocsira
vonatkozó további követelmények:

2.1. TAXI szót tartalmazó sárga alapszínű megvilágítható berendezés,
amelynek megvilágítása – eltérő színű vészvillogtatást kivéve – a
viteldíjjelző készülék „foglalt” állásában nem működtethető,

2.2. a számla, egyszerűsített számla és nyugta adóigazgatási azonosításáról,
valamint a nyugta adását biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról
szóló miniszteri rendeletben foglaltaknak megfelelő, a személygépkocsiba
beépített viteldíjjelző készülék,

2.3. a jobb oldali hátsó ablak alsó részén és a jobb oldali első ülés előtt
jól látható helyen elhelyezett viteldíjtáblázat.





[1] ... [593] [594] [595] [596] 597

(Új hozzászóláshoz lépj be)






     Keresés

  




     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft