A második kérdésedre saját tapasztalatból tudok válaszolni.
Amikor bevezették a biztonsági övet — s még csak az első üléseken volt —, akkor kezdetekben a sofőrt büntették, ha az utas nem volt bekötve. Ez így volt magánautó és taxi esetében is.
Na most büntettek is a rendőrök rendesen, ha éppen nem volt más dolguk.
De van egy másik törvény, ami nem KRESZ-ben található.
Pontosan nem tudom, hogy hol, de a lényege az, hogy ha te valakinek korlátozod a személyi szabadságát, akár egy biztonsági öv becsatolásával is, amit az utas nem akar bekapcsolni, akkor ezért téged jogosan feljelenthet személyi szabadság korlátozása vádjával.
Tudom, hogy ez hülyén hangzik, de az ítélet attól függ, hogy a felperes, vagy az alperes ügyvédje-e az „ügyesebb”.
Ilyenkor csak egyet tehetsz, hogy addig nem indulsz el, amíg az utas nem köti be magát az övvel, ahogy én is tettem.
Így a netán előkerülő rend éber őre egy megoldatlan feladat elé fog kerülni.
Egyszer megbüntethetne, hogy ott állsz, ahol állsz.
Ha pedig az utasítására elindulsz, akkor rögtön meg kell, hogy állítson, hiszen nincs az utasod bekötve.
Ez egy számára megoldhatatlan probléma.
Igaz, hogy ha jól tudom, akkor a magánautóban a sofőrt büntetik, a taxiban pedig az utast.
Ha így van, vagy nincs így az mellékes, mert az utassal közlöd ezen tényt, mármint azt, hogy a az öv be nem csatolásáért ő fizet.
Tapasztalataim szerint még az, az utas is bekapcsolja az övet, aki azzal a csatakiáltással száll be az autóba, hogy: — Én nem szoktam ám bekötni magam soha!
Az anyagi érdekeltség bizony csodákra képes.
Végezetül még egy apróságra azért figyelni kell, hogy véletlenül ne egy térfigyelő kamera látómezejében állj, mert ott a fényképen nem biztos, hogy látszik az, hogy azért állsz, mert az utas nem hajlandó magát bekötni.
Ilyenkor lassan ki kell menni a látómezőből, s ott kell végrehajtani az akciót. (:-))) |