Példátlan hatalom, és tőkekoncentráció! Jövő héten kedden lehetőséget kapunk Surányi Attilától, a TFTSZ. elnökétől, hogy feltegyük kérdéseinket. A címben feltett kérdés lesz az első. Kérünk benneteket, hogy ezt az írást figyelmesen elolvasva, a cikk fórumában segítsetek nekünk abban, hogy minél több, és minél jobb kérdéssel a tarsolyunkban ülhessünk le vele beszélgetni.
Megalakult a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége
Decemberben jelentették be hivatalosan, hogy egy új, taxis érdekeket képviselő szervezet kezdte meg működését a fővárosban. Erről néhány sorban már az előző számunkban hírt adtunk azzal, hogy a részletekre januárban visszatérünk. A Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetsége (rövidítve: TFTSZ) jelenleg már a nagy budapesti taxiscégek többségét tömöríti.
Elnöksége három főből áll: Garamszegi Miklós / Főtaxi Zrt./, Surányi Attila /6x6 Taxi Kft./ és Tamás Miklós /City Taxi Szövetkezet/.
Az Ellenőrző Bizottság tagjai: Hrumó Miklós /Budapest Taxi/, Pásztor Gábor /Taxi4 Kft./ és Szenci Szabó János /Taxi 2000 Kft./.
A TFTSZ elnökének Surányi Attilát választották.
Kérdéseinkkel mi most őt kerestük meg:
- Taxis érdekképviseletekkel, kollégáink többsége szerint, már szinte Dunát lehetne rekeszteni. Sőt, sokan úgy gondolják, hogy kevesebb ilyen szervezettel hatékonyabb munkát lehetne végezni. Egyáltalán, mi a TFTSZ? Érdekképviselet, szövetség, vagy kvázi kamara?
- Azt hiszem még most, az alakulást követő hónapban érdemes ezt a kérdést tisztába tenni. A közösen létrehozott szervezet a munkaadói oldalon képviseli majd a szakmai érdekeket. Kétségtelen, - mi is tapasztaltuk - hogy ebben a foglalkoztatási ágazatban rengeteg érdekvédelmi képviselet volt eddig is, és lesz a jövőben is. Némelyiknek valóban nincs egy tucat tagja sem, ám erre a jelenleg hatályos törvények lehetőséget adnak, tehát létezésüket nem szabad megkérdőjelezni.
A mi szövetségünk azt a célt tűzte maga elé, hogy a munkaadói érdekek képviselete mellett egyben a szakmai kérdésekben is kézzelfogható eredményeket érjen el. Ebbe nagyon sok minden beletartozik. Ezeket a célokat az alapszabályunkban is rögzítettük. Például szeretnénk elérni, amit egyébként már régóta mondunk, hogy a taxizás valóban szakma legyen. Hamarosan megszerkesztünk egy közös etikai kódexet, aminek fontosságáról immár 10 éve beszélgetünk. Szeretnénk elérni a megfelelő hatóságoknál, hogy a taxis tevékenységhez köthető bürokratikus terhelést optimálisra csökkentsék. Ehhez át kell majd tekinteni a jogosítvány, a rendszám megszerzése, a vizsgáztatás, az okmányirodákban való sorbaállás egész folyamatát. Majd ezt követően – szándékaink szerint a hatóságokkal közösen – kidolgozunk egy törvényes, ám jelentősen lerövidített eljárási rendet. Tehát pontosan azokat a célokat szeretnénk szövetségként megoldani, ami az elmúlt 10 évben egyetlen taxis érdekvédelmi szervezetnek és a kamarának sem sikerült. Fel kívánunk lépni a fekete munka, a fekete gazdaság ellen. Ez a szakmán belül is létező probléma mindnyájunkat szorít! Úgy érzem, hogy minden becsületesen dolgozó taxist sújt az a réteg, melynek tagjai szinte ráülnek erre a szakmára. Nem akarok senkit sem bántani, de ezek a be nem jelentett feketemunkások csak növelik, duzzasztják a létszámot, miközben versenyhátrányt okoznak a többieknek. A munkaeszközök ebben a szakmában is fontosak, ezért célkitűzésünk az is, hogy ezek megvásárlását a szövetségen keresztül bonyolítsák kollégáink, természetesen önkéntes alapon. Mi ugyanis fel tudunk majd mutatni egy nagyobb bázist, olyan tömeget, melynek nevében tárgyalva komoly eredményeket érhetünk el a beszerzési árakban és a minőségben egyaránt. Itt természetesen nem csak a gépkocsi beszerzésről, hanem az URH, vagy akár a most már népszerű GPS helymeghatározóról is szó lehet majd. A hazai taxis szakma nemzetközi tapasztalatainak szélesítését szintén céljaink között szerepeltetjük. Fel fogjuk venni a kapcsolatokat az európai taxis tömörülésekkel, illetve a korábbi ismeretségeket is fel kívánjuk újítani. Kialakítjuk majd a megfelelő csatornát az EU testületek felé, például a lobbytevékenység erősítésével. Ezen a téren is voltak már próbálkozások, de ezek mindig megfeneklettek valahogyan. Pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján előrébb juthatnánk a hatóságokkal folytatott tárgyalásokban. Megszervezzük majd a közös oktatási rendszert. Tényleg nem akarok senkit sem megbántani, de ahogyan itt az elmúlt években a taxis képzés folyt, az finoman szólva nem volt ideális. Az a néhány kolléga, aki az elmúlt időszakban állt közénk taxisként, nem tudott olyan alapokra támaszkodni, mint amelyeket mi annak idején megkaptunk. Ez is nagyon fontos kérdés. Sőt, véleményem szerint ez a másik fontos alappillére ennek a szakmának, legalább olyan, mint az eszközbeszerzés. El kívánjuk érni, hogy a taxisok között ismét nagy számban legyenek fiatalok. A szövetség céljaiban ez is igen lényeges pont. Vagyis, nyitni kívánunk az ifjabb nemzedékek felé, mégpedig úgy, hogy a személyszállítást megismerjék, megszeressék ők is. Mint mi tettük annak idején. Mindnyájunknak jót tenne egy kis „vérfrissítés”. A taxisok, a fuvarszervezők megítélésnek javítása is céljaink között szerepel. Ezért változtatunk a médiákkal való kapcsolattartás eddigi gyakorlatán. Bármilyen, taxisokat érintő problémával egy profi, hozzáértő csapat foglalkozik a jövőben és nem a korábbi ad-hoc jelleg dominál majd. Jó lenne, ha az utazóközönség látná: „igen, ezek valamit akarnak”. A jogalkotásban is szeretnénk elérni a megfelelő képviseletet, akár a már említett lobbi-tevékenység erősítésével. Ebben is vannak évtizedes elmaradások. Úgy érzem, jogilag sem úgy van védve a taxis szakma, ahogyan az elvárható lenne. El kívánjuk érni, hogy a taxis fuvarszervező irodáknak kiirt közbeszerzési pályázatokban a minőség megfelelő hangsúllyal szerepeljen. Az a cég, mely nem teljesíti az elvárható feltételeket, ne vehessen részt ilyen megmérettetésekben. További kitűzött célunk, hogy szakmai távlatokat adjunk a gépkocsivezetőknek is. A közgyűlésünkön meghatározzuk majd, hogy az elnökségben kinek milyen feladata lesz a felsoroltakból, célkitűzésből ugyanis van bőven.
|