Nem akadtam el, nem, a szart nem…
Úgy elakadtam, mint egyszeri taxis a nyári gumikkal, a frissen leesett hóban. :-D
Mutatom:
A Főváros rendeletben határozza meg a területén alkalmazandó viteldíjak mértékét, az alábbiak szerint:
1. A Főváros területén taxi-szolgáltatást nyújtani kizárólag a Főváros által meghatározott tarfával megengedett.
2. A Főváros minden évben, legkésőbb Január 31.-ig megállapítja az alkalmazandó tarifa mértékét.
3. A tarifa megállapításának módja:
2.1. A nappali időszakban, 06:00 - 22:00 között alkalmazandó kilométerdíj megegyezik a dízel-üzemanyag, tárgyévet megelőző évre számított literenkénti átlagárával.
2.2. Az alkalmazandó várakozási díj egy kilométer díjának 25%-a percenként.
2.3. Az alkalmazandó alapdíj egy kilométer díjának 150%-a.
2.4. Az éjszakai időszakban, 22:00–06:00 között, valamint vasár-és ünnepnapokon 0:00-24:00 között alkalmazandó tarifa, a nappali tarifa 120 %-a.
3. A budapesti droszthasználati engedéllyel rendelkező taxi-gépkocsik üzemeltetői kötelesek legkésőbb Március 15.-ig beprogramoztatni a tárgyévi tarifasort a viteldíj-jelző készülékbe.
3.1. A viteldíj-jelző készülék kizárólag a Főváros által engedélyezett tarifasort tartalmazhatja; attól eltérni sem a tarifák számában, sem a tarifakiosztásban, sem pedig a tarifák mértékében nem lehet.
3.2. A Droszthasználati szerződés aláírásakor a taxi-gépkocsik üzembentartói elkötelezik magukat, hogy az általuk taxiként üzemeltetett személygépkocsiban használt viteldíj-jelző készüléket kizárólag a Főváros által engedélyezett tarifasorra állíttatják be.
3.3. A Szolgáltatási szerződés aláírásakor a taxi-gépkocsivezetők elkötelezik magukat, hogy kizárólag olyan taxi-gépkocsin vállalnak munkát, melynek viteldíj-jelző készülékébe a Főváros által engedélyezett tarifasor került beprogramozásra.
4. Fuvarfeladat teljesítésekor a viteldíj-jelző készüléket a napszaknak megfelelő tarifa alkalmazásával működtetni kell.
4.1. Budapest területén lebonyolított fuvaroknál megegyezéses-, vagy transzferár alkalmazása tilos.
4.2. Szigorúan tilos fuvarfeladat teljesítése közben a viteldíj-jelző készüléket megállítani, kikapcsolni, vagy a mérési folyamatba bármilyen más módon beavatkozni.
4.3. Szigorúan tilos a napszaknak nem megfelelő tarifa alkalmazása.
4.4. Tilos a viteldíj-jelző készülék által mért fuvardíjra rákérni.
4.5. Tilos a viteldíj-jelző készülék által mért fuvardíjból kedvezményt adni.
Na, amikor eddig eljutottam, akkor megállapítottam, hogy király vagyok, pillanatok alatt végeztem az egésszel, lényegében 10 perc alatt rendberaktam a szakmát.
Kiszálltam a kocsiból, hogy elégedetten elszívjak egy cigit. Közben megérkezett Lajos barátom, a gyönyörűen telibematricázott autjával. Beültem hát hozzá, hogy közösen unatkozzunk tovább. Közben persze szól az URH, hátha elé dobnak valamit, mert hát a foglalkozás célja mégis csak a jövedelemszerzés lenne.
Mit hallok ekkor?
Valaki fölvesz egy bevásárlást, és érdeklődik, hogy ilyenkor mi van. Mondják neki, hogy semmi nincs; bevásárol, elviszi a címre, a megrendelő az órát fizeti, plusz rá kell dobnia egy ezrest. Zsír.
Aztán elkezd dolgozni az agyam. Viszonylag gyorsan rájövök, hogy vannak olyan fuvarfeladatok, melyek során többletszolgáltatást nyújtunk és ezért – joggal – rákérünk az órára. Ez azért nagyon jó, mert nincs tíz perce, hogy leírtam: „Tilos a viteldíj-jelző készülék által mért fuvardíjra rákérni.”
Na most akkor hogy legyen?
Csinálunk rá szabályt! Penge vagyok!
5. A rendelet meghatározza és tételesen felsorolja azon fuvarfeladatok körét, melyek során pótdíj számítható fel. Pótdíjazható fuvarfeladatok:
5.1. 4 fõnél több utas szállítása az arra alkalmas jármüvekben;
5.2. Személyi poggyásznak nem minõsülõ csomagok, tárgyak, áruk fuvarozása;
5.3. Olyan méretü, vagy mennyiségü tárgy, csomag szállítása, mely során a taxi gépkocsi hátsó ülésének legalább részben történõ lehajtása, és/vagy tetõcsomagtartó használata szükséges;
5.4. A taxis által történő minden olyan ügyintézés és kézbesítés, melyet a gépkocsivezető csak az autóját hátrahagyva tud maradéktalanul teljesíteni;
5.5. „Táblázás”;
5.6. Minden olyan bevásárlási megbízás, amelyet a gépkocsivezető bonyolít le, és/vagy amely során az áru ellenértékét a taxis hitelezi meg a megrendelő számára.
5.7. Minden olyan fuvarfeladat, mely során a csomagok gépkocsivezető részéről történő mozgatása a ki- és berakodást meghaladó módon szükséges.
5.8. Pótdíjas szolgáltatás esetében az alapdíj mértékét a rendelet a mindenkori útdíj 200%-ában rögzíti.
5.9. Az emelt pótdíjas tarifák kizárólag a rendeletben meghatározott és részletezett fuvarfeladatok teljesítése során alkalmazhatók.
5.10. Mozgásukban korlátozott utasok segédeszközeinek szállítása, vagy csomagjaik mozgatása során a pótdíjas tarifák alkalmazása tilos.
Rendesen meghatódok attól, hogy mekkora ász vagyok, mire idáig eljutok. Közben rájövök arra, hogy emelt útdíj is szükséges, a vidéki fuvarok lebonyolításához.
Na, nézzük!
1.tarifa: Nappali alap
2.tarifa: Éjszakai alap
3.tarifa: Nappali pótdíjas
4.tarifa: Éjszakai pótdíjas
5.tarifa: Nappali vidék
6.tarifa: Éjszakai vidék.
Teljesen jó - gondolom magamban - kb. 5 másodpercig.
Aztán rájövök, hogy szar.
Az egyik leghangsúlyosabb érvünk ugyanis pont az, hogy a jelenlegi tarifarendszer átláthatatlan, és visszaélésekre teremt lehetőséget. Erre kapásból összehozok 6 tarifát...
Ez így biztos nem jó.
De kell-e egyáltalán 6 tarifa?
Nem, nem kell.
Határozzuk meg az alap-taxiszolgáltatás fogalmát, hogy mi az, ami abba beletartozik, és arra gyártsunk egy nappali, meg egy éjszakai tarifát! Minden más esetben meg engedjük meg a taxisnak, hogy megállapodjon az utassal; taxióra, plusz ennyi, meg ennyi!
Csakhogy…
Az addig rendben van, hogy odaadom a nyugtát az utasnak az óráról, a plusz ezrest meg lekönyvelem borravalóként, mert törvénytisztelő, jogkövető polgár vagyok…
Nade mi van, ha számlát kér?
Erre a taxis válasza az, hogy megírom a számlát, majd hagyom, hogy a különbözet beleketyegjen az órába.
Meg a kis f@szomat, azt!
A számla ugyanis akkor érvényes és szabályos, ha minden ki van rajta töltve. Márpedig a taxi-számlán van egy olyan rubrika, ahol a megtett kilométert kell feltüntetni.
Azt is tudjuk, hogy a nyugtán található adatok, meg a számlán található adatok nem térhetnek el egymástól.
Na most ugye megérkezek a címre, van 2370 forint az órában, megrajzolom a számlát 3370-ről, ez eddig tiszta.
De milyen kilométert írok rá?
Hány kilométer lesz a 3370 forint, mégpedig 100 méteres pontossággal, hiszen a nyugtán valahány egész - valahány tized kilométer lesz olvasható…
Ezen a ponton ki kell mondanunk, hogy a taxi-számlára vonatkozó jelenlegi szabályok szerint, bizonyos fuvarfeladatok esetében, egész egyszerűen nem tudunk szabályos számlát kiállítani.
A rendszerrel szemben támasztott követelmények nálam úgy néznek ki, hogy egyszerre legyen áttekinthető, az utas számára is könnyen értelmezhető, csak minimális lehetőséget adjon a visszaélésekre és feleljen meg magasabb jogszabályi követelményeknek.
Most ott tartok, hogy jelen körülmények között mindezeket együttesen teljesíteni gyakorlatilag a lehetetlennel határos.
Szóval, kell 2 db. tarifa az alap szolgáltatásra; egy nappali, meg egy éjszakai/munkaszüneti. A visszaélés lehetőségét úgy tudjuk kiszedni, ha az óra automatikusan áll át egyikről a másikra, ehhez szoftvercsere kell. Aztán meg kell határozni a pótdíjas tarifák körét és a pótdíjak maximális mértékét. Ezután meg kell változtatni a számlára vonatkozó előírásokat, mert a rendszer jelenleg barkácsolásra kényszeríti a legtisztességesebb, legjogkövetőbb taxist is, tehát úgy szar, ahogy van. Már annyi is bőven elég lenne, ha a jövőben nem kellene feltüntetnünk a megtett kilométereket.
Ennek java része viszont nem önkormányzati hatáskör.
Ebben a pillanatban úgy látom, hogy a tarifa esetében először magasabb szintű jogalkotásra van szükség, és csak ezt követően lehet kitalálni azt, hogy mi történjen a fővárosi tarifákkal.
Szerencsére meghívást kaptam egy ma esti megbeszélésre, ahol lehet, hogy együttes erővel sikerül valami okosat kitalálnunk.
Az biztos, hogy én jelenleg teljesen tanácstalan vagyok.
|