A taxisok is szállítanának beteget
Folyamatosan, rövid kiállási idővel és magas színvonalon állnak rendelkezésre
A magyar taxisok többsége szívesen részt venne a betegszállításban, a piaci verseny rugalmasabbá, olcsóbbá tenné ezt az egészségügyi szolgáltatást.
Minderről Parragh László a minap levelet írt Horváth Ágnes egészségügyi miniszternek. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke azzal érvelt, hogy a taxitársaságok alkalmasak lennének a feladatra, és ez számos érvvel alátámasztható.
A megyeszékhelyeken és a nagyobb városokban 24 órás diszpécserszolgálatokat működtetnek, amelyek számítógépes, URH- és GPS-rendszerek segítségével irányítják a gépkocsikat és tartják nyilván a beérkező megrendeléseket.
Ma már szinte mindenhol megtalálhatók a nagyméretű, úgynevezett egyterű autók, amelyek szükség esetén négynél több személy szállítására is alkalmasak. A gépkocsikba szerelt URH adó-vevő készülékek alkalmasak arra, hogy bármely pillanatban segítségkérésre használják őket. Ráadásul a taxitársaságok jelenleg is részt vesznek ilyen jellegű munkában, ügyfeleik között gyakran van orvos és beteg, emellett sürgős esetekben vállalják gyógyászati eszközök és vér szállítását is.
Ezt a tevékenységet azonban nem az OEP-pel, hanem közvetlenül az egészségügyi intézményekkel kötött megállapodások alapján végzik.
Továbbá a taxis gépkocsivezetők közfeladatot ellátó személyek, rendelkeznek a személyszállításhoz szükséges valamennyi feltétellel, betartják a szakmai, etikai kódexben foglaltakat, a járművek eleget tesznek a szigorított jogszabályi követelményeknek. Az a tény pedig, hogy a taxis társaságok folyamatosan rendelkezésre állnak és rövid kiállási időt tudnak biztosítani, alkalmassá teszi őket a betegszállítási tevékenység magas színvonalú ellátására. Az elsősorban az ülőbeteg-szállításba való bevonásuk többletkapacitásokat szabadítana fel a jelenlegi szállítócégeknél és jelentősen lerövidítené a várakozási időt – fogalmaz a levél.
Szeri István, az MKIK alelnöke, a közlekedési kollégium elnöke a Világgazdaságnak elmondta: mielőtt felajánlották együttműködésüket az egészségügyi tárcának – ami nagyon ésszerű javaslat –, konzultáltak a Magyar Taxi Szövetséggel és a kamara taxis szervezetével.
A betegszállításra 4,2 milliárd forintot szán a tárca, ez 200 forintos kilométerdíj mellett 21 millió utaskilométert jelent.
Ez nagyon nagy szám, a civil betegszállítók nem képesek ekkora feladatot ellátni, ezt bizonyítja az is, hogy az elmúlt hetekben komoly ellátási zavarok alakultak ki. Így szükségesnek látszik más szállítási kapacitás igénybevétele, és ez előnyös is lenne az egészségügyi szolgáltató ágazatnak. Másfelől korábban is gyakorlat volt, hogy a betegek közül – akik ezt anyagilag megengedhették maguknak – viszonylag sokan jártak taxival kórházba, orvoshoz, illetve haza.
Ha megvalósul az elképzelésünk – fogalmazott Szeri István –, nem készpénzzel, hanem az OEP által kiállított utalvánnyal fizethetnének a betegek, így nem érné őket kár, sőt, a jobb szolgáltatási színvonal, a gyorsaság kifejezetten kedvező lehet számukra.
Szeri István természetesen elismerte, a szolgáltatásuk nem lehet teljes körű. Csak azokon a településeken lehetne igénybe venni, ahol egyébként is van taxi – ez az ország településeinek egyharmadát, viszont a lakosság jelentős többségét jelenti –, hiszen csak a városokban és a nagyobb falvakban dolgoznak. Emellett fekvőbeteg-szállítást nem vállalnak, csak olyan pácienseket tudnak fuvarozni, akik képesek az autóban – bár ezek jelentős része nagyon kényelmes, egyterű gépkocsi – ülve utazni.
Az viszont nem jelenthet problémát, hogy a taxisok zömének nincs egészségügyi képesítése – érvelt az alelnök –, hiszen a jelenlegi betegszállítókkal sincs szakápoló, s ha bármilyen gond adódna az utazás során, mindkét típusú gépkocsi azonnal az orvoshoz hajtana. Mindezek miatt nagyon bízom abban, hogy az egészségügyi miniszter mielőbb kedvező választ ad a felvetésünkre – mondta Szeri István. ABCs
Érvek a taxisok mellett
Forrás: VG-gyűjtés
Rugalmasabb munkaszervezés
Olcsóbb tevékenység
24 órás rendelkezésre állás
Rövid kiállási idő
Alkalmas gépkocsik
Tapasztalt sofőrök
Korábbi együttműködés