"BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2013. szeptember 17., kedd 17:19
Jól megkülönböztethetőek a taxik és a sofőrszolgálatok A megjelent sajtóhírek nyomán tisztázni kívánjuk a különbséget a nemrég elfogadott taxirendelet értelmében személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok és azon szolgáltatók között, amelyeket a cikk félreérthető módon „luxustaxiknak” nevez, és amelyek valójában valamely vállalkozás – hotel, egyéb gazdasági társaság stb. – számára és megbízásából végeznek gépkocsival személyszállítási szolgáltatást. Alábbiakról a taxis érdekképviseleti szervezeteket a legutóbbi széles körű egyeztetésen Tarlós István főpolgármester részletesen tájékoztatta szeptember elején. A főpolgármester által elmondottak lényege, hogy aki az „elit taxisok” közül taxizni is akar, és nem csak szállodai szolgáltatást ellátni, arra vonatkozik a taxirendelet minden eleme, beleértve a jármű színét is. A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett taxirendelet pontról pontra meghatározza, hogy a személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok milyen tarifával szállíthatnak utasokat, és autóiknak milyen külső-belső paramétereknek kell megfelelniük. Ezekről a feltételekről a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is beszámolt részletesen, több alkalommal. Röviden összefoglalva a lényeget: a budapesti taxik szeptember 1-je óta egyetlen, meghatározott hatósági viteldíj (450/280/70) alkalmazásával, csak a tarifatáblázat előírt módon jól látható feltüntetésével szolgáltathatnak. 2014. szeptember 1-jéig fokozatosan, az engedélyek megújításának üteme szerint ezen felül minden taxi gépkocsinak sárgának kell lennie és mindegyikben lesz lehetőség bankkártyás fizetésre, tilos lesz a dohányzás, az autóknak működő klímaberendezéssel, téli gumival kell rendelkezniük, valamint a rendelet csökkentett értékű károsanyag-kibocsátást is előír. A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósága, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége a rendelet hatályba lépése óta folyamatosan ellenőrzi és ellenőrizni is fogja, hogy a szolgáltató társaságok és maguk a taxik megfelelnek-e a rendeletben előírtaknak. Arra ugyanakkor, hogy egy személyszállító társaság tetszőleges áron sofőrrel végzett személyszállítási szolgálatot adjon valamely intézménynek – hotelnek, egyéb gazdasági társaságnak stb. – továbbra is lehetőség van, ugyanakkor ez a szolgáltatás semmilyen módon nem összetévesztendő, és nem is összetéveszthető a taxikkal, hiszen az ilyen szolgálatok autói: • nem használhatják a TAXI jelzést; • az utcán bárki által nem leinthetőek és nem használhatják a taxiállomásokat sem; • azokban a járművekben nem lehet taxaméter, azaz taxióra; • nem kötelezően sárga színűek, valamint nem használhatják a többi, rendeletben meghatározott, taxiknak kötelező arculati elemet, tehát nem tévesztik meg a taxival közlekedni kívánó utasokat; • szolgáltatásuk csak az adott intézmény által meghatározott módon, a szolgáltatóval kötött megállapodás alapján vehető igénybe. Tehát: a szállodák előtt a hotelek vendégeit szállító speciális szállítószolgálatok továbbra is működhetnek fekete autókkal, de ezesetben azok az autók nem lehetnek a továbbiakban taxik, rájuk nem vonatkozik a taxirendelet, leintésre nem állhatnak meg, taxiállomáson utast nem vehetnek fel. Az itt felsorolt feltételek alapján annak a járműtulajdonosnak vagy társaságnak, amely eddig taxiszolgáltatást nyújtott, döntenie kell: vagy taxiként, a jogszabály minden pontját betartva, sárga színnel és fix tarifát alkalmazva, vagy egy speciális személyszállítási szolgáltatóként, a fent leírtak szerint működik a továbbiakban. Mindez ugyanúgy vonatkozik az Index cikkében nevesített szolgáltatócégre, mint bármilyen más, személyszállítással foglalkozó személyre, társaságra.
Fővárosi Önkormányzat Budapesti Közlekedési Központ" |
Most akkor?!?
Tisztelt Kollégák!
A fővárosi taxi-rendelettel kapcsolatos előírások, valamint az idevonatkozó dátumokkal kapcsolatban az elmúlt napokban több, félreérthető információ is napvilágot látott, ezért a TGFSZ levélben kért egyértelmű tájékoztatást Dr. Komáromi Endrétől!
A TGFSZ többszöri megkeresésére a Bkk illetve Dr. Komáromi Endre részéről az alábbi válaszokat kaptuk.
Jelen pillanatban ezt tekinthetjük hivatalos válasznak.
Üdvözlettel: TGFSZ Vezetőség
1. A 2013. április 18-án érvényes fővárosi taxiállomás-használati hozzájárulással rendelkezőkre vonatkozó szabályok
. Viteldíjra vonatkozó rendelkezések (2013. szepte mber 1-től!)
- a személytaxi szolgáltatás díja kizárólag viteldíjmérő készülékkel (taxaméter) képezhető;
- viteldíjmérő készülék (taxaméter) átállítása a Rendeletben foglalt egységes tarifával (450,- Ft/alapdíj, 280,- Ft/km távolsággal arányos egységdíj, 70,- Ft/perc idővel arányos egységdíj), a meghatározott első (1.) tarifa helyre;
- közlekedésszervező egységes tarifatájékoztató táblázatának elhelyezése látható módon, a műszerfalon, fehér fólián, illetve a hátsó ajtó ablakán belülről olvashatóan, víztiszta fólián, fekete grafikával, továbbá a panaszok megtételének lehetőségeiről szóló tájékoztató elhelyezése;
- utasjogokat tartalmazó tájékoztatók személytaxiban való elhelyezése, a Rendeletben meghatározott módon és helyen;
- dohányzási tilalom és a figyelmeztető felhívás elhelyezése.
1.2. Általános rendelkezések (2013. szeptember 1-jétől, de a megfelelést a taxivállalkozás – első ízben – a Rendelet hatálybalépését követő taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni!)
- a legalább két típusú bankkártya elfogadására alkalmas, üzemképes terminál felszerelése ;
- téli típusú gumiabroncs az október 15-étől március 15-éig terjedő időszakban;
- működőképes légkondicionáló berendezés a március 15-étől október 15-éig terjedő időszakban. 1.3.
1.3 Külső megjelenésre vonatkozó kötelező elemek (2013. szeptember 1-jétől, de a megfelelést a taxivállalkozás – első ízben – a Rendelet hatálybalépését követő taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles igazolni!)
személytaxi színe:
o autó alapszíne RAL 1023 Traffic Yellow,
o információs elemek RAL 9017 Traffic Black;
- a személytaxira felszerelt egységes szabadjelző készülék, vagy jogosult szerződés szerint a védjegyoltalom alatt álló szabadjelző készülék, amely a Rendeletben meghatározottak szerint látható és megvilágított;
- taxi pepita sáv az oldal ablakok alatt;
- tarifatájékoztató matrica a jobb oldali hátsó ajtóra ragasztva;
- taxiengedély szám matrica a jobb első ajtóra ragasztva;
- a sikeres járműminősítő vizsgálatot követően a közlekedésszervező által biztosított minősített budapesti taxi matrica a bal első ajtóra ragasztva;
- használható bankkártyák matrica a jobb oldali hátsó ajtó kisméretű ablakára ragasztva.
Akik viszont április 18-a után állítottak forgalomban újonnan taxit, valamint április 18-a után üzemben tartóit váltottak, azokra szeptember 01-től a rendelet minden egyes pontja kötelező
"Akiknek április 18 –án volt érvényes taxiállomás használati engedélyük és ugyan azt az autót használják , csak a következő szerződés időpontjától kell megfelelni a rendelet előírásai közül azoknak amit megküldtem. Ellenőrizni fogjuk a taxikat, de náluk ez nem lesz hiányosság ha még nincs meg. Mivel az autót a következő szerződésre sárgítani is kell, mondjuk azt, ha az autó sárga akkor a többi rendeleti elem is kell."
Dr. Komáromi Endre divízióvezető
Budapesti Közlekedési Központ
|