A szakszervezet álláspontja az aktuális szakmai kérdésekről.

A Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete /TGFSZ/ üdvözli a fix tarifát
A fix tarifával kapcsolatban, az utóbbi hónapokban igen sok anyag jelent meg e lap hasábjain (Taxisok Világa magazin). Természetesen örömmel vesszük olvasóink véleményét a továbbiakban is. Az alábbiakban a TGFSZ által elküldött anyag következik, melyben a jövőre vonatkozó elképzelések is szerepelnek. 



- Először is, a legfontosabb: üdvözöljük a fix tarifát, és örülünk neki! Véleményünk szerint a taxi olyan speciális vállalkozási forma, amelyben az árverseny kedvező piaci hatása nem tud érvényesülni. Erre bizonyíték az elmúlt két évtized. Ez a szolgáltatás ugyanis nem helyhez kötött, és az utas szinte mindig más és más szolgáltatóval találkozik. Vagyis hatósági fix ár nélkül a piaci anarchia folytatódna, melynek káros következményeit taxis és utas egyaránt érezné. Csak egy példát szeretnénk ezzel kapcsolatban ismertetni. A szakma egyik sajátossága, hogy a vállalkozással kapcsolatos kiadások jelentős részét kitevő járműcsere 3-4 évente válik aktuálissá. Ennek megoldására bizonyos mennyiségű tőke felhalmozására van szükség, aminek terhére bármikor bárki elkezdhet ár alatt fuvarozni, hogy tönkre tegye a versenytársait.


- Fontosnak, elengedhetetlennek tartjuk a kiállási díj beállítását a hatósági tarifarendszerbe. Ugyanis a taxis a címre kiállással olyan többletszolgáltatást nyújt, amelynek kapcsán plusz költségei keletkeznek. Az új díjelem a központok munkáját könnyítené, megszűnnének a " vedd vissza, ketten tudnánk dolgozni" felkiáltással visszaadott címekből eredő gondok. A taxis boldogan menne a címre kiállási díjjal, ami alapját képezhetné a szakma gyakorlói által régen áhított teljesítményarányos fuvarszervezési díjnak. Ami állhatna a továbbiakban egy bizonyos alapszintű szerződési díjból + a felvett fuvaroknak megfelelő kiállási díjból.


- Elfogadhatónak, megfelelőnek tartjuk a Fővárosi Önkormányzat által javasolt tarifát. Ugyanakkor, ha valamilyen okból módosulna az általunk jónak tartott összeg, úgy mi a magasabb alapdíj, alacsonyabb kilométer díj irányban tudunk elmozdulást elképzelni. Megismételjük: a tervezetet teljes mértékben alkalmasnak ítéljük a bevezetésre, mivel az abban szereplő tarifák megegyeznek a fuvarszervező irodákkal szerződésben álló taxik döntő hányadában évek óta alkalmazott utcai tarifával, amit leintéses fuvar esetén jelenleg is alkalmaznak. Sőt, vendéglátóhelyek, szállodák nagy részénél telefonos rendelés esetén is ez a használt viteldíj. A tervezetben szereplő továbbítási díj megegyezik a jelenlegi nappali maximált tarifa összegével, amit évek óta nem emeltek. A javaslat a jelenlegi éjszakai maximált tarifához képest (420,336, 84), pedig még jelentős csökkenést is okoz.


- Az elmúlt időszakban a fixtarifa bevezetése kapcsán több nyilatkozat született a fehér rendszámos, taxióra nélküli, személygépkocsis személyszállító tevékenység gyors terjedését jósolva. Ezzel kapcsolatban két megjegyzésünk lenne: 1. - Miért nem vagyunk jelenleg mi is ilyen fuvarosok, ha ez ilyen egyszerű és jó üzlet? 2. A sárga rendszám, és az adattárolós taxióra bevezetésekor ugyanezt hallottuk, mégsem terjedt el az ilyen kibúvók tömeges választása.


- Szükségesnek tartjuk a szakmába való beáramlás mielőbbi megfékezését. Javasoljuk, hogy az ÚJONNAN taxisofőrnek jelentkezők személyi követelményeit emeljék fel 8 általánosról az érettségi bizonyítvány meglétére. Az alapfokú nyelvvizsga meglétét, és a 2 éves jogosítvány határ 5 évesre emelését szintén fontos elemnek tartjuk. Ezt szeretnénk a lehető leghamarabb elérni. Számításaink szerint már ez a felére, harmadára csökkentené a lehetséges beáramlást. Következő lépésként a helyismereti, és a taxis etikai képzést záros határidőn belül a szakmai kamara szervezésében kellene tartani. Méghozzá sokkal magasabb szinten, mint azt eddig az autós iskolákban oktatták. Ott megmaradhatna a KRESZ, az elsősegély, és az egyéb profiljukba vágó tantárgyak oktatása. Majd a sikeres autós iskolai vizsga esetén jelentkezhetne a jelölt a kamara taxigépkocsivezető szaktanfolyamára, és csak itt kaphatna taxigépkocsivezető bizonyítványt (kissárga).


- A taxi ellenőrzés megszervezésének, és hatékony, magas színvonalú, szigorú működtetésének, és a drosztok problémakörének kérdésében egyetértünk a kamara törekvésével. Taxiállomásból használható helyen igen kevés van, és azokban is rendszeresen civil autók parkolnak. Februárra majdnem minden kolléga túl van már az időszakos műszaki vizsgán, tehát teljesítette, a kirótt drosztdíj befizetését, így kíváncsian várjuk, hogy a Drosztkezelő Kht. mikorra teljesíti a vállalt feladatát, és mikorra tisztítja meg a taximegállókat az ott parkoló civil autóktól. Mi budapesti taxisok teljesítettünk, kifizettünk több mint 100 millió forintot, ezért a pénzért a matricán kívül szeretnénk kapni is valamit.
- Végül köszönetet mondunk a Taxisok Világa szakmai lapnak a megjelenési lehetőségért.


A Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete /TGFSZ/ vezetősége nevében:                   Bakucz József elnök

Forrás: TGFSZ
megjelent : Taxisok Világa magazin

2005.02.17. 15:23





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft