Szakvélemény A Macitosz (Magyar Citytaxisok Országos Szövetsége) készíttette a következő tanulmányt a rögzített hatósági ár bevezetése kapcsán.
A MACITOSZ megbízásából készítette: Szalay István Okleveles közlekedésmérnök 2005. február
Tartalomjegyzék
I. Fix tarifa bevezetése II. Közgazdasági alapon történő tarifaszámítás III. A fix tarifa bevezetésének hatásai IV. A fix tarifa bevezetésével egyidejűleg megoldandó feladatok V. Altalános véleménv
I. Fix tarifa bevezetése
Jelenleg Magyarországon a taxizás szabadáras. Nincs szabályozva a taxispiac, ezen belül nincs szabályozva a létszám, sok a pályán a „kényszervállalkozó", és az adóelkerülő. Ezen vállalkozók sajátossága az, hogy a szabályos működésű vállalkozás számára már veszteséges tarifát is hajlandó elfogadni. A piac szerkezete is torz. Teljes mértékben indokolatlan a telefonos tarifa olcsóbb léte, a különböző utakra leszerződött fix díjak, a nagyfuvarozók erővel való visszaélése mint ár, mint fizetési mód szempontjából. A Taxis piacon túlkínálat van, emiatt a piacszerzés egyértelműen árversennyé alakult.
A rögzített hatósági ár azt jelenti, hogy egyetlen tarifa van vagyis minden taxis taxiórájában ez és csak ez a tarifa található. A taxispiac szabályozásához vezető úthoz hazai körülmények között a fix tarifa bevezetése feltétlen szükséges, de nem elégséges.
A fix tarifa bevezetésénél a következőket feltétlenül figyelembe kell venni:
• Megfelelő tarifa kialakítása. Meglehetősen fontos, hogy olyan tarifa legyen megállapítva, mely a taxis vállalkozó költségeit fedezi, legális jövedelmet termel és adózik.
• A taxiórák és a működtető programok hitelesítését, ellenőrzését hatékonnyá kell tenni. Ez működhetne akár kamarai felügyelet alatt, a lényeg az, hogy hatékom legyen, mert minden becsületes és „egyenlő" taxis érdeke, hogy ne legyenek kivételezettek. Meg kell határozni azokat a törvényeket, rendelkezéseket, etikai előírásokat, melyek a fix tarifa bevezetésével nem egyeztethetők össze, és ezeket módosítani kell.
A tarifa bevezetésével az előírások megszegőit kellően és hatékonyan kell büntetni, hogy legyen visszatartó erő. • A szabadórás fuvarozás témakörét újra kellene szabályozni, valamint a magáncélú használatot is.
|