A fővárosi taxi-szolgáltatás árrendszerének módosításáról (1. oldal)

Szakvélemény
A Macitosz (Magyar Citytaxisok Országos Szövetsége) készíttette a következő tanulmányt a rögzített hatósági ár bevezetése kapcsán. 



A MACITOSZ megbízásából készítette:
Szalay István Okleveles közlekedésmérnök
2005. február

Tartalomjegyzék

I.   Fix tarifa bevezetése
II.  Közgazdasági alapon történő tarifaszámítás
III. A fix tarifa bevezetésének hatásai
IV. A fix tarifa bevezetésével egyidejűleg megoldandó feladatok
V.  Altalános véleménv

I. Fix tarifa bevezetése


Jelenleg Magyarországon a taxizás szabadáras. Nincs szabályozva a taxispiac, ezen belül nincs szabályozva a létszám, sok a pályán a „kényszervállalkozó", és az adóelkerülő. Ezen vállalkozók sajátossága az, hogy a szabályos működésű vállalkozás számára már veszteséges tarifát is hajlandó elfogadni. A piac szerkezete is torz. Teljes mértékben indokolatlan a telefonos tarifa olcsóbb léte, a különböző utakra leszerződött fix díjak, a nagyfuvarozók erővel való visszaélése mint ár, mint fizetési mód szempontjából. A Taxis piacon túlkínálat van, emiatt a piacszerzés egyértelműen árversennyé alakult.

A rögzített hatósági ár azt jelenti, hogy egyetlen tarifa van vagyis minden taxis taxiórájában ez és csak ez a tarifa található. A taxispiac szabályozásához vezető úthoz hazai körülmények között a fix tarifa bevezetése feltétlen szükséges, de nem
elégséges.

A fix tarifa bevezetésénél a következőket feltétlenül figyelembe kell venni:

• Megfelelő tarifa kialakítása. Meglehetősen fontos, hogy olyan tarifa legyen megállapítva, mely a taxis vállalkozó költségeit fedezi, legális jövedelmet termel és adózik.

• A taxiórák és a működtető programok hitelesítését, ellenőrzését hatékonnyá kell tenni. Ez működhetne akár kamarai felügyelet alatt, a lényeg az, hogy hatékom legyen, mert minden becsületes és „egyenlő" taxis érdeke, hogy ne legyenek kivételezettek.
Meg kell határozni azokat a törvényeket, rendelkezéseket, etikai előírásokat, melyek a fix tarifa bevezetésével nem egyeztethetők össze, és ezeket módosítani kell.

A tarifa bevezetésével az előírások megszegőit kellően és hatékonyan kell büntetni, hogy legyen visszatartó erő.
• A szabadórás fuvarozás témakörét újra kellene szabályozni, valamint a magáncélú használatot is.

2005.11.17. 15:15





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft