Már megint emelkedik a droszthasználati díj???

 ELŐTERJESZTÉS a Közgyűlés részére

3. Taxiállomás üzemeltetési közszolgáltatásokkal kapcsolatos jogok és kötelezettségek kiegészítése a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a szolgáltatást közvetítő szolgálatok ellenőrzésével kapcsolatos feladatokkal.




A Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-ei rendkívüli ülésén megalkotta a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) Főv. Kgy. rendeletet (a továbbiakban: Taxi Rendelet).

A 2013. szeptember 1-jén hatályba lépett Taxi Rendelet vonatkozó rendelkezései értelmében, a BKK Zrt.-nek, mint közlekedésszervezőnek – a jelenleg hatályos Keretmegállapodásban meghatározott taxiállomás üzemeltetési feladatokon túl – az alábbi ellenőrzési feladatokat (a továbbiakban: Ellenőrzési Feladatok) is el kell látnia.

A) A személytaxi-szolgáltatást nyújtó gépjárművek megfelelőségének előzetes vizsgálata.
A Taxi Rendelet 11. § (7) bekezdése értelmében „A közlekedésszervező – a jármű megszemlélését követően – a taxiállomás használati hozzájárulást csak abban az esetben adja ki, ha a vállalkozás és a jármű e rendelet feltételeinek megfelel.”

A BKK Zrt., mint közlekedésszervező, a taxiállomás-használati hozzájárulás és a tevékenységi engedély kiadását megelőzően – a gépjárművet vizsgálatra bemutató kezdeményezésére – végzi majd a személytaxi gépjármű megfelelőségének előzetes vizsgálatát, vagyis szemléjét, az alábbiak szerint.
• A személytaxi gépjármű műszaki paramétereinek megfelelősége a gépjármű forgalmi engedélyében, illetve a járműforgalmazók által közzétett és rendszeresen aktualizált nyilvántartásokban szereplő adatok figyelembevételével kerül majd megállapításra.
• A személytaxi gépjármű külső megjelenésének megfelelősége – GPS idő és hely adatokat is rögzítő – digitális fényképen és jegyzőkönyvben lesz majd dokumentálva.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a Taxi Rendeletben foglalt valamennyi feltételnek megfelel, úgy arról a BKK Zrt. egységes szerkezetű igazolást állít ki, amely igazolás előfeltétele a közlekedési hatóság által kiadandó tevékenységi engedélynek.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a Taxi Rendeletben foglalt feltételeknek nem, vagy hiányosan felel meg, úgy a BKK Zrt. a gépjármű nem megfelelőségéről állít ki igazolást, amelynek részét képezi egy hibajegyzék is.


B) A személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat (a továbbiakban: Szolgálat) működési feltételeinek előzetes vizsgálata.
A Taxi Rendelet 5. § (3) bekezdése kimondja, hogy „A Szolgálat a pénzügyi megfelelőség igazolása céljából a számviteli törvény szerinti beszámolóját a tevékenység megkezése előtt a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg (…) megküldi a közlekedésszervező részére.”
A Taxi Rendelet 3. § (3) bekezdése kimondja, hogy „(…) és a közlekedésszervező által előzetesen jóváhagyott szabadjelző is felszerelhető a szolgálattal érvényes szerződésben álló alvállalkozó, tag, munkavállaló személytaxijára (…)”
A Taxi Rendelet 4. § (7) bekedzése továbbá azt is kimondja, hogy „A diszpécseralkalmazás (6) bekezdésben foglaltaknak való megfelelőségéről a közlekedésszervező tanúsítványt állít ki.”

A BKK Zrt., mint közlekedésszervező, a taxiállomás-használati hozzájárulás kiadását megelőzően elvégzi
• a Szolgálat pénzügyi megfelelőségének vizsgálatát, amely során megállapításra kerül, hogy a mérlegadatokban szereplő mértékű tőkeerő arányban áll-e a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező tevékenységgel érintett gépkocsik számával.
• a Szolgálat infokommunikációs eszközeire vonatkozó műszaki előírások teljesítésének telephelyi ellenőrzését, azaz helyszíni ellenőrzés során megvizsgálja, hogy a Szolgálat a telefonhívásokat – amelyeket a rögzítéstől számított 3 hónapig meg kell őrizni – elektronikus formában megfelelően rögzíti és nyilvántartja-e.
• a Szolgálat védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjének jóváhagyását, vagyis megvizsgálja, hogy az adott logó szabadjelző valóban védjegyoltalom alatt áll-e, annak jogosultja az adott Szolgálat-e és az alkalmazott telefonszám tekintetében valóban a Szolgálat nevére szól-e a szerződés.
• Szolgálat diszpécseralkalmazásának ellenőrzését.

Amennyiben a Szolgálat a Taxi Rendeletben foglalt valamennyi feltételnek megfelel, úgy arról a BKK Zrt. igazolást állít ki, amely igazolás előfeltétele a közlekedési hatóság által kiadandó tevékenységi engedélynek.

Amennyiben a Szolgálat a Taxi Rendeletben foglalt feltételeknek nem, vagy hiányosan felel meg, úgy a BKK Zrt. hiánypótlási felhívást küld a Szolgáltató részére, amelynek része egy hibajegyzék is.

C) A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a szolgáltatást közvetítő Szolgálat tevékenységének ellenőrzése.
A Taxi Rendelet 17. § (1) bekezdése alapján „Az e rendeletben foglaltak megtartását Budapest közigazgatási területén belül a közlekedésszervező ellenőrzi.”

A taxiállomás-használati megállapodás, illetve a külön jogszabály szerinti tevékenységi engedély kiadásakor – a közlekedésszervező által – vizsgált feltételeknek a személytaxi gépjárműnek, illetve a Szolgáltatónak az engedélyben foglalt teljes időszakban meg kell felelnie, ezért a BKK Zrt., mint közlekedésszervező folyamatosan ellenőrzi
• a személytaxi gépjármű műszaki előírásoknak való megfelelését,
• a személytaxi gépjármű külső megjelenésére vonatkozó előírások fennállását,
• a személytaxi-szolgáltatás során alkalmazható viteldíjakra vonatkozó rendelkezések betartását,
• a Szolgálatra vonatkozó pénzügyi, műszaki, infokommunikációs előírások betartását.

Amennyiben a személytaxi gépjármű a taxiállomás-használati hozzájárulás ideje alatt nem felel meg a Taxi Rendeletben rögzített valamennyi műszaki feltételnek, valamint a külső megjelenésre vonatkozó előírásnak, a közlekedésszervező az ellenőrzése során tapasztaltakat jegyzőkönyvben rögzíti, amelynek egy példányát az illetékes közlekedési felügyelőség, vagy más hatóság részére a jegyzőkönyv felvételét követő 15 napon belül a szükséges intézkedések megtétele céljából átad, mellékelve írásba foglalt álláspontját is.


A Fővárosi Közgyűlés 550/2013. (IV.09.) határozatában felkérte a Főpolgármestert, hogy „a BKK Zrt. útján dolgoztassa ki a nagyobb létszámú, kiterjedt, próbautazásokra épülő taxiellenőrzési rendszerre vonatkozó javaslatot a Főpolgármesteri Hivatallal és Budapest Főváros Közterület-felügyelelete bevonásával és az alapján tegyen javaslatot – az ellenőrzési feladat BKK Zrt. általi ellátása céljából” a Keretmegállapodás módosítására. Tekintettel ezen feladat jelentőségére, illetve összetettségére az erre vonatkozó javaslat összeállítása több időt kíván. Ezért javasolt a végrehajtási határidő 2013. október 31-ig történő meghosszabbítása (2. számú határozati javaslat).

Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 16. §-a értelmében, a hatósági árakra vonatkozó rendelkezések megsértése esetén a hatósági ár megállapítója, vagyis a Fővárosi Önkormányzat képviselő-testülete jogosult megtiltani a jogszabályt sértő ár alkalmazását, kötelezni a vállalkozót a vonatkozó rendelkezések megsértésével elért többlet árbevételnek a sérelmet szenvedett részére történő visszatérítésére, valamint bírság kiszabására. Ezzel kapcsolatoban indokolt lehet az, hogy a Fővárosi Közgyűlés, mint árhatóság – tekintettel az eljárások várható nagy számára – döntsön a hatáskör átruházásáról. Így jogsértés esetén a hivatali apparátus kijelölt szervezeti egysége folytatná le az eljárást. Az eljárások megindításának és lefolytatásának azonban elengedhetetlen feltétele, hogy az ellenőrzésekkel a viteldíjra vonatkozó rendelkezéseket megsértő személytaxi-szolgáltatást nyújtók kiszűrésre kerüljenek. Erre vonatkozóan az 550/2013. (IV.09.) számú határozat végrehajtásaként beterjesztett koncepció tesz javaslatot, a hivatal illetékes szervezeti egységeivel történő egyeztetést követően.


A Taxi Rendelet 12. § (10) bekezdésében meghatározott éves taxiállomás-üzemeltetési, szolgáltatási díj alapján, a várható díjbevétel 2013. évi mértéke, az 550/2013. (IV. 09.) Főv. Kgy. határozatban foglalt – a nagyobb létszámú, kiterjedt próbautazásra épülő taxi ellenőrzési rendszer üzemeltetése – többlet kötelezettségek fedezetét a 2013. évben még biztosíthatja, de – a taxik várható számbeli csökkenése miatt – valószínűsíthetően már nem fog fedezetet nyújtani a 2014-es évre. Tehát míg 2013-ban igen, 2014. évben az éves taxiállomás-üzemeltetési, szolgáltatási díjból származó bevétel az új módszerek szerint végrehajtandó, próbautazásokra épülő ellenőrzési feladatok végrehajtása miatt már nem fogja fedezni a Taxi Rendeletben kötelezően meghatározott feladatok végrehajtását, ezért annak emelése szükséges. Ezen probléma megoldására a BKK Zrt. bevonásával a 550/2013. (IV.09.) számú határozat végrehajtásaként megfogalmazottak szerint teszünk javaslatot.
Az ellenőrzéseket a hatósági jogosítványokkal rendelkező hatóságokkal (Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Fővárosi Rendészeti Igazgatóság, Budapesti Rendőr-főkapitányság) megkötött együttműködési megállapodás keretében közösen is végeznénk. Rejtett próbautazások módszerét alkalmaznánk, amely lebonyolítása során az ellenőrzés ténye nem kerül felfedésre, a jegyzőkönyv kiállítására utólag kerül sor. Nyílt ellenőrzéseket szervezünk az utaspanaszokból feltárt taxiállomásokon, és azok környékén. Ellenőrizni szándékozunk a nagyobb forgalmat lebonyolító kereskedelmi szálláshelyek, a nagyobb tömegeket vonzó sport, kulturális, tudományos rendezvényekre érkező taxisok körében, az intézmények környezetében. Kombinált ellenőrzési módszerrel is tervezünk ellenőrzéseket, amelyek során a rejtett próbautazás célállomásán hatósági ellenőrzéseket kezd a címen várakozó hatóság munkatársa. Az ellenőrzések kiterjednek a taxis szolgáltatók rendeleti megfelelőségére, a taxi gépkocsi minősítésén megállapított külső megjelenési elemek meglétére, a Szolgáltatók Taxi Rendeletben szabályozott működési elemei betartására, a hatósági árak megtartására, a vásárlók megkárosítására.

Jelen előterjesztés 3. pontjának tárgya a Keretmegállapodás IV/A részének („Taxiállomás üzemeltetési közszolgáltatásokkal kapcsolatos jogok és kötelezettségek”) módosítása annak érdekében, hogy a BKK Zrt. a Taxi Rendelet szerinti – a fentiekben megjelölt – ellenőrzési feladatait elláthassa.

A BKK Zrt. az Ellenőrzési Feladatok ellátása ellenértékeként kompenzációra akként jogosult, hogy a kompenzációt a BKK Zrt. által saját nevében beszedett taxiállomás-használati díjak jelentik, vagyis a Fővárosi Önkormányzatnak tényleges kompenzáció fizetési kötelezettsége az Ellenőrzési Feladatok kapcsán nincs. Amennyiben azonban a BKK Zrt. által beszedett taxiállomás használati díjak ténylegesen nem fedezik a BKK Zrt. taxiállomás üzemeltetéssel valamint ellenőrzéssel kapcsolatos feladatai ellátása során felmerülő költségeket, a BKK Zrt. kezdeményezheti a Fővárosi Önkormányzatnál a taxiállomás használati díj mértékének a Taxi Rendeletben való módosítását. A taxiállomás-használati díj emelése fedezetet kell nyújtson évi 5000-8000 próbautazásos ellenőrzéshez. Amíg a Fővárosi Közgyűlés a taxiállomás-használati díj emelését nem fogadja el, a BKK Zrt. önkormányzati költségvetési források bevonása nélkül a szükséges fedezetet maximum 200 millió Ft összegig biztosítja. A források megteremtése érdekében a BKK Zrt. belső átcsoportosításokat fog végrehajtani, úgy, hogy a források átcsoportosítása nem veszélyezteti sem a Feladatellátást sem pedig a közszolgáltatási feladatok ellátását.. A szükséges források bemutatását az októberi Közgyűlésre beterjesztésre kerülő 2013. évi üzleti terv módosítása tartalmazni fogja.

A BKK Zrt. Igazgatósága 125/2013. (III. 26.) számú határozatában felhívta a Fővárosi Önkormányzat, mint alapító figyelmét arra, hogy a Taxi Rendeletben a BKK Zrt. számára előírt ügyviteli és ellenőrzési feladatok ellátásának finanszírozása szükséges a hatékony működés érdekében, a taxiállomás használati díjak Taxi Rendeletben foglalt emelésével, illetve a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében biztosított források segítségével.

A jelen előterjesztés 3. pontjának tárgyát képező módosítás a jelen előterjesztés 2. sz. mellékletét képező Keretmegállapodás módosítás mindkét fél általi aláírásának napján lép hatályba.

Kapcsolódó dokumentumok
Előterjesztés:
Elöterjesztés BKK Keretmegállapodás módosítás új.docx
Mellékletek:

Elöterjesztés 1 sz melléklet (Kijelölö Rendelet módosítása)_130919.doc

 

Változások kiemelve_Keretmegállapodás egységes szerkezetben_130919.docx
Közgyülési elöterjesztés 2 számú melléklete_130917.docx

2013.10.01. 18:00





Oldal nyomtatása

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft