NÉPSZABADSÁG: Örömteli konkurenciaharc városlakóknak Több vidéki városban felerősödött a taxisok tarifaháborúja. Az árversenynek örül a közönség, hiszen van olyan hely, ahol - a fuvarozók konkurenciaharca miatt - taxival már-már olcsóbb utazni, mint például autóbusszal.
Szekszárdon van olyan taxitársaság, amelynek autója 350 forintért a városon belül bárhová elviszi az utast. Az alacsony tarifa az árháború következménye. Tavaly két dunaszentgyörgyi vállalkozó a tolnai megyeszékhelyen Fix-taxi néven kezdett el fuvarozni, s a megtett kilométerektől függetlenül mindössze 500 forint viteldíjat kért. Válaszul egy helyi cég 460 forintot számolt föl egy útért. Később színre léptek a "négyszázasok", amire egy másik társaság 350 forintos díjjal felelt. A csökkenő díjaknak persze örülnek a városlakók, ám kérdés, hogy megéri-e a személyfuvarozóknak? Szigeti Júlia, a szekszárdi polgármesteri hivatal közterület-foglalási főelőadója azt mondta: a 35 ezer lélekszámot alig meghaladó dél-dunántúli megyeszékhelyen 54 taxis van, miközben harmincan is ki tudnák szolgálni az utasokat. A közgyűlés igyekszik szabályozni a versenyt: idén januártól új taxisoknak már nem adtak ki közterület-foglalási engedélyt, ugyanakkor megemelték a 13 ezer forintos éves közterület-foglalási díjat: jelenleg százezer forintot kell fizetnie egy-egy taxisnak. Werner Jenő, az EURO Fuvarszervező Bt. tulajdonosa, egyben a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke szerint a 350 forintos tarifa nem biztosít megfelelő jövedelmet. A 350 forintért fuvarozó Gábriel Taxi Egyesület ügyvezetője, Piegl Ferenc szerint viszont szűkösen, de ki lehet jönni ilyen csekély díjból is: megnőtt a forgalmuk, igaz, rengeteget dolgozik a tizenhat taxis és a négy főállású diszpécser. Kaszás Zoltán, a szekszárdi "6x5" társaság tulajdonosa úgy fogalmazott: ők nem szálltak be az esztelen árversenybe, a régi tarifáknál maradtak. A forgalmuk csökkent ugyan, de bíznak benne, hogy a helyzet hamarosan számukra is kedvezően változik.
Kaposváron két és fél éve indult el a szekszárdihoz hasonló tarifaharc, akkortól ugyanis a Kapostaxi 600 forintos díjjal vitte el az utasokat a város határán belül bárhová. Ennek hatására három másik kaposvári taxis cég sorra levitte a tarifáját 500 forintra, amire válaszul az árverseny elindítója 488 forintra csökkentette a viteldíjat. Azóta nincs változás. Egy kaposvári taxis, aki 500 forintért viszi utasait, azt mondta: lényegesen több lett az utasa, de tart tőle, hogy a fix árasok sorra tönkremennek majd, mert az alacsonyabb bevételből képtelenek lesznek például autót cserélni. Pécsett, ahol 300 taxist tartanak nyilván, a sofőrök tizede már fix áron vállal fuvart. Utóbbiak nem kötődnek taxistársasághoz, így az áraik is különböznek. Találunk 900, 990, 999 és 1000 forintért szolgáltató taxisokat. A fix árasok kikötése általában az, hogy várakozás nélkül legföljebb hét kilométert hajlandók megtenni a kért viteldíjért. A baranyai megyeszékhely drosztjain a Volán-taxi uralja a piacot, a cég 191 autójának mindegyike 390 forintért indul, és 160-ért tesz meg egy kilométert. Ebből adódik, hogy a fix árasokhoz akkor érdemes beszállni, ha valaki legalább négy kilométert utazik. A Volán-taxi egyébként a 2004-ben feltűnt fix árasok miatt három éve nem tud tarifát emelni.
Az ország keleti felében egyelőre nem ilyen kiélezett az árverseny. Igaz, Debrecenben is van konkurenciaharc a taxitársaságok között - a városban mintegy 400 személyfuvarozó dolgozik, ez a létszám jóval magasabb a szükségesnél -, de itt úgy küzdenek az utasokért, hogy pluszszolgáltatást nyújtanak. A Főnix Taxi sofőrjei például, ha kell, be is vásárolnak, kérésre - leginkább a külföldi egyetemistáknak van ilyen igényük - el is mennek a gyorséttermekbe a vacsoráért. Ha szükséges, hivatalos ügyet intéznek vagy pótsofőrt biztosítanak. Tisza Tibor, a vállalkozás vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy Debrecenben is kialakul a szekszárdihoz hasonló helyzet, mert az ágazatban évek óta káosz uralkodik. A vállalkozók alákínálnak egymás árainak: ők például 25 ezer forintért vállalnak egy ferihegyi fuvart, de van olyan debreceni taxis, aki ugyanazért 10 ezer forintot kér, miközben az egyik budapesti cégnél 57 ezer forint ennek az útnak a tarifája.
Egy négytagú család számára Szegeden vagy Szolnokon olcsóbb taxival elmenni néhány kilométert, mint megváltani a fejenként kétszáz-kétszázötven forintos helyi járatú buszjegyet. A két alföldi megyeszékhelyen egy kétgyermekes családnak - egy átszállást feltételezve - 1600-2000 forintba kerül keresztüljutni a városon, a taxit ennél olcsóbban megúszhatják. Mindkét városban 300 forint a taxik kiállási díja, s erre jön rá kilométerenként 180-220 forint.
Az általunk megkérdezett taxisok valamennyien egyetértettek abban: az utasoknak biztosan jó az alacsony ár, ám a sofőröknek lassan havi 380-400 órát kell dolgozniuk ahhoz, hogy megéljenek. Az alacsony bevételekből új autóra sem telik majd, márpedig ez nekik nem luxus, hanem munkaeszköz.
Budapest: a tarifák elérték a törvényes plafont ...
- Fix tarifa
- Repülőtéri krónika
- Ferihegy: trükkös taxitarifa?
- A Fuvarszervező Irodák tulajdonosainak sajtótájékoztatója
- A GVH véleménye a fővárosi taxi tarifák szabályozásáról
- A fővárosi taxi-szolgáltatás árrendszerének módosításáról
- A gondolat megszületésétől, a "VISZONTLÁTÁSIG" !
- A jobb kihasználtság alacsonyabb viteldíjat eredményezhet
- A jogi szabályozás hatása a versenyképességre
- A kaposvári taxisok az öngyilkosság felé rohannak
- A szakszervezet álláspontja az aktuális szakmai kérdésekről.
- A személytaxi szolgáltatás díjának legmagasabb hatósági árként való megállapításáról és annak alkalmazási feltételeiről
- A taxisofőrök támogatják a fővárosi önkormányzat tarifatervét
- A versenyhivatal előtt a reptéri taxitarifa
- Aggyál borravalót bakker, üzeni a zónataxis
- Alacsony tarifáját mutogatta Angyalföldön (BRFK)
- Alapdíjat emeltetnének a taxisok
- Az MTV Taxifuvarozási pályázatára beérkezett ajánlatok
- Az árrendszer módosításáról
- Bemutatjuk: Egy budapesti taxis költségei
- Budapesti taxisok: -több sebből vérzünk-
- Csak az taxizik, akinek nagyon muszáj
- Csak azért is a tarifáról!
- Drágulhat a taxizás
- Drágább a benzin, drágábban taxizunk
- Díjemelést akarnak a taxisok
- Emelnek a taxitársaságok
- Emelnének a taxisok
- FIX, hogy belebukunk
- Fix összegű személytaxi szolgáltatás bizonylatolása
- Fix, hogy nem mindenkinek áll érdekében az egységes tarifa
- Javaslat a taxis piac átfogó szabályozására
- Jóreggelt taxiskám!
- Kaposvár egy aranybánya!
- Kaposváron is vannak taxisok
- Lesz tarifaemelés?
- Megkérdeztük Rusznák Imrét: Miért mondott nemet, Horváth Pálnak?
- Minimumárak bevezetését fontolgatják a taxiscégek
- Mit ajánl a fuvarszervező?
- Miért nem pályázott a Rádiótaxi
- Miért nem?
- Márciustól drágul a taxi Budapesten
- Nem drágul nyáron a taxizás Budapesten
- Nem emelnek a pécsi taxisok
- Nem segít a fuvarozókon a csökkenő benzinár
- Olcsó-e a ferihegyi taxi? - Zóna Taxi interjú
- Sipeki szerint a két kormányzó párt miatt nincs Fix tarifa
- Szabályozásképtelenség
- Tarifaemelési kérelem
- Taxi szolgáltatás maximált tarifa módosítás kezdeményezése vállalkozó részéről.
- Válaszolt a Főváros, tarifaemelési kérelmünkre
- Taxisokk
- FODESZ közlemény: Levél Tiba Zsolt Főjegyzőnek
- Tiba Zsolt főjegyző válasza a Fodesz maximált tarifa módosítási javaslatára
- Tizenegy taxitársaság érdeklődik a ferihegyi szolgáltatás iránt
- Tükör (erős idegzetűeknek)
- Udvardi Sándor: Javaslat a taxis piac átfogó szabályozására
- A Fuvosz által javasolt szempontok, az átfogó szakmai vizsgálathoz
- Árat emelnek a taxisok
- Ősszel drágul a taxi?
- Összebeszéltek a taxisok, félmillióra büntették őket
- Ünnepi tarifa
|