Egy nagyobb családnak néhol olcsóbb a taxi, mint a busz

NÉPSZABADSÁG:   Örömteli konkurenciaharc városlakóknak
Több vidéki városban felerősödött a taxisok tarifaháborúja. Az árversenynek örül a közönség, hiszen van olyan hely, ahol - a fuvarozók konkurenciaharca miatt - taxival már-már olcsóbb utazni, mint például autóbusszal.



Szekszárdon van olyan taxitársaság, amelynek autója 350 forintért a városon belül bárhová elviszi az utast. Az alacsony tarifa az árháború következménye.
Tavaly két dunaszentgyörgyi vállalkozó a tolnai megyeszékhelyen Fix-taxi néven kezdett el fuvarozni, s a megtett kilométerektől függetlenül mindössze 500 forint viteldíjat kért. Válaszul egy helyi cég 460 forintot számolt föl egy útért.
Később színre léptek a "négyszázasok", amire egy másik társaság 350 forintos díjjal felelt.
A csökkenő díjaknak persze örülnek a városlakók, ám kérdés, hogy megéri-e a személyfuvarozóknak? Szigeti Júlia, a szekszárdi polgármesteri hivatal közterület-foglalási főelőadója azt mondta: a 35 ezer lélekszámot alig meghaladó dél-dunántúli megyeszékhelyen 54 taxis van, miközben harmincan is ki tudnák szolgálni az utasokat. A közgyűlés igyekszik szabályozni a versenyt: idén januártól új taxisoknak már nem adtak ki közterület-foglalási engedélyt, ugyanakkor megemelték a 13 ezer forintos éves közterület-foglalási díjat: jelenleg százezer forintot kell fizetnie egy-egy taxisnak.
Werner Jenő, az EURO Fuvarszervező Bt. tulajdonosa, egyben a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnöke szerint a 350 forintos tarifa nem biztosít megfelelő jövedelmet.
A 350 forintért fuvarozó Gábriel Taxi Egyesület ügyvezetője, Piegl Ferenc szerint viszont szűkösen, de ki lehet jönni ilyen csekély díjból is: megnőtt a forgalmuk, igaz, rengeteget dolgozik a tizenhat taxis és a négy főállású diszpécser.
Kaszás Zoltán, a szekszárdi "6x5" társaság tulajdonosa úgy fogalmazott: ők nem szálltak be az esztelen árversenybe, a régi tarifáknál maradtak. A forgalmuk csökkent ugyan, de bíznak benne, hogy a helyzet hamarosan számukra is kedvezően változik.

Kaposváron két és fél éve indult el a szekszárdihoz hasonló tarifaharc, akkortól ugyanis a Kapostaxi 600 forintos díjjal vitte el az utasokat a város határán belül bárhová. Ennek hatására három másik kaposvári taxis cég sorra levitte a tarifáját 500 forintra, amire válaszul az árverseny elindítója 488 forintra csökkentette a viteldíjat.
Azóta nincs változás. Egy kaposvári taxis, aki 500 forintért viszi utasait, azt mondta: lényegesen több lett az utasa, de tart tőle, hogy a fix árasok sorra tönkremennek majd, mert az alacsonyabb bevételből képtelenek lesznek például autót cserélni.
Pécsett, ahol 300 taxist tartanak nyilván, a sofőrök tizede már fix áron vállal fuvart. Utóbbiak nem kötődnek taxistársasághoz, így az áraik is különböznek.
Találunk 900, 990, 999 és 1000 forintért szolgáltató taxisokat. A fix árasok kikötése általában az, hogy várakozás nélkül legföljebb hét kilométert hajlandók megtenni a kért viteldíjért.
A baranyai megyeszékhely drosztjain a Volán-taxi uralja a piacot, a cég 191 autójának mindegyike 390 forintért indul, és 160-ért tesz meg egy kilométert. Ebből adódik, hogy a fix árasokhoz akkor érdemes beszállni, ha valaki legalább négy kilométert utazik. A Volán-taxi egyébként a 2004-ben feltűnt fix árasok miatt három éve nem tud tarifát emelni.

Az ország keleti felében egyelőre nem ilyen kiélezett az árverseny.
Igaz, Debrecenben is van konkurenciaharc a taxitársaságok között - a városban mintegy 400 személyfuvarozó dolgozik, ez a létszám jóval magasabb a szükségesnél -, de itt úgy küzdenek az utasokért, hogy pluszszolgáltatást nyújtanak.
A Főnix Taxi sofőrjei például, ha kell, be is vásárolnak, kérésre - leginkább a külföldi egyetemistáknak van ilyen igényük - el is mennek a gyorséttermekbe a vacsoráért. Ha szükséges, hivatalos ügyet intéznek vagy pótsofőrt biztosítanak. Tisza Tibor, a vállalkozás vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy Debrecenben is kialakul a szekszárdihoz hasonló helyzet, mert az ágazatban évek óta káosz uralkodik. A vállalkozók alákínálnak egymás árainak: ők például 25 ezer forintért vállalnak egy ferihegyi fuvart, de van olyan debreceni taxis, aki ugyanazért 10 ezer forintot kér, miközben az egyik budapesti cégnél 57 ezer forint ennek az útnak a tarifája.

Egy négytagú család számára Szegeden vagy Szolnokon olcsóbb taxival elmenni néhány kilométert, mint megváltani a fejenként kétszáz-kétszázötven forintos helyi járatú buszjegyet. A két alföldi megyeszékhelyen egy kétgyermekes családnak - egy átszállást feltételezve - 1600-2000 forintba kerül keresztüljutni a városon, a taxit ennél olcsóbban megúszhatják. Mindkét városban 300 forint a taxik kiállási díja, s erre jön rá kilométerenként 180-220 forint.

Az általunk megkérdezett taxisok valamennyien egyetértettek abban: az utasoknak biztosan jó az alacsony ár, ám a sofőröknek lassan havi 380-400 órát kell dolgozniuk ahhoz, hogy megéljenek. Az alacsony bevételekből új autóra sem telik majd, márpedig ez nekik nem luxus, hanem munkaeszköz.

Budapest: a tarifák elérték a törvényes plafont ...



 

 



 

2007.06.29. 15:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft