Harmincmilliárdnyi regisztrációs adót fizethet vissza az állam

Vélhetően elmarasztalja Magyarországot az Európai Bíróság
Az államnak visszamenőleg meg kell fizetnie a jogtalanul beszedett regisztrációs adót – várhatóan így dönt majd az Európai Bíróság. Az elmúlt két évben – indokolatlanul – 29 milliárd forinttal többet fizettek azok, akik használt autójukat külföldön vásárolták.



Vélhetően elmarasztalja Magyarországot az Európai Bíróság, mert a közösségi joggal ellentétesen vetette ki a külföldről behozott használt autók után a regisztrációs adót. Legalábbis ilyen értelmű indítványt tett tegnap a bíróság főtanácsnoka, s érvelését a testület kevés kivétellel el szokta fogadni. Ítéletet később hoznak az ügyben. Ha elfogadják a főtanácsnoki álláspontot, akkor az államnak vissza kell fizetnie a 2004 májusa és 2005 vége között az országba behozott használt autók után lerótt, jogtalanul beszedett adót. (A jogi szabályozás anomáliáit az idén szüntette meg a kormány). A döntés hozzávetőleg nyolcvanezer autót és 29 milliárd forint jogtalanul beszedett regisztrációs adót jelent – tudtuk meg Oszkó Pétertől, a Deloitte adópartnerétől.

Az ügy azzal indult, hogy Nádasdi Ákos 2004. május 2-án vásárolt egy Volkswagen Passatot Németországban hatezer euróért, amely után 150 ezer forint regisztrációs adó befizetésére kötelezte a VPOP. Ez május 14-én meg is történt, ám az APEH további 240 ezer forintot követelt tőle, arra hivatkozva, hogy aznap megváltozott a törvény, emelkedtek a tarifák. Vagyis visszamenőleg akarták Nádasdival megfizettetni az emelt összeget. A férfi az ügyet a Hajdú-Bihar Megyei Bíróságra vitte, az pedig Európai Bírósághoz fordult, mert szerinte az adómegállapítás nincs összhangban a közösségi joggal. Ha valaki külföldről hozott be használt autót 2004-ben és 2005-ben, ugyanannyi regisztrációs adót kellett fizetnie, mint ha itthon vett volna egy vadonatújat. Az adótábla nem vette figyelembe az autó korát és forgalmi értékét, csak a hengerűrtartalmát és a környezetvédelmi besorolását. Emiatt a külföldi beszerzést hátrányosan megkülönböztette a jogszabály, mesterségesen torzítva a versenyt: jobban megérte itthon autót venni, mint külföldről használtan behozni.

A piacvesztés be is következett: a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) adatai szerint 2004-ben több mint harmincezer, tavaly 28 ezer használt autó érkezett az országba, az idén pedig legfeljebb 15 ezerre számítanak – mondta Kósa András elnökségi tag.

Az MGOE ugyanakkor a mostani szabályozást sem tartja korrektnek. Jóllehet az idén az adó kiszámításánál már figyelembe veszik az autó korát is, azaz egy avultatási kulccsal csökkentik a regisztrációs adó mértékét, ám e szorzók nevetségesen alacsonyak – mondta lapunknak Bakó Zoltán, az MGOE titkára. Egy nyolc-kilenc éves autónál felére csökken az adó mértéke, míg az autó ennyi idő alatt – arányában – sokkal többet veszít értékéből.

Elképzelhető, hogy emiatt is bírósághoz fordulnak, mert a hátrányos megkülönböztetés ma sem szűnt meg, csak mérséklődött. Ha valaki szeretné visszakapni a pénzét, a kedvező ítélet után a vámhatóságnál kell kérvényeznie a visszaigénylést. A VPOP-nak elvileg helyben kell hagynia a kérelmet és fizetnie kell. Ha ezt mégsem teszi meg, a bírósághoz kell fordulni. Vagyis kezdődhet elölről a pereskedés. Az unióban erre eddig nem nagyon volt példa, a hatóság inkább beismerte a hibáját.

FSZE-DP


2006.07.15. 19:28





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft