Így hosszabbítja meg Matolcsy a NAV kezét

Csúszhat az új pénztárgépek bevezetése

Taxióracsere áprilisra!?!
Készül a vonatkozó rendelet, de még a forgalmazóknak sem világos, hogy a pénztárgépeket a kiskereskedők kidobhatják a kukába, vagy elég egyes módosításokat elvégezniük rajtuk. A vaskos rendelettervezet egy dolgot tesz világossá: azt, hogy a Nagy Testvér áprilistól a kiskereskedelemben figyelni fog.

Az NGM rendelet teljes szövege: 



Pénteken megjelent a pénztárgépek és taxaméterek műszaki követelményeiről és használatáról szóló minisztériumi rendelet-tervezet. Eszerint 2013. április elsejétől nyugtát kizárólag a rendeletben leírt műszaki feltételeknek megfelelő pénztárgéppel adhatna szinte valamennyi kiskereskedelmi, vendéglátási, szálláshely-szolgáltatási üzlet, mozgóbolt, gyógyszertár, valamint internet áruház. Csak néhány kivételt engedne a tervezet, ezek megegyeznek a korábban érvényes PM-rendeletben szereplő kivételekkel.

Így például nem kellene pénztárgépes nyugtát adniuk az üvegvisszaváltóknak, a csomagküldő szolgálatoknak (ezek bemutatótermének viszont kell), az ipari tevékenységet végző egyéni vállalkozóknak (akiknek a termelés és az értékesítés is ugyanabban a üzletben van, pl cipész, asztalos, kárpitos stb), a termelői borkiméréseknek, az utazási irodáknak, valamint a nagykereskedelem területén működőknek.

Januártól az engedélykiadás leáll, a gépeket a jelenlegi feltételek mellett március 31-ig lehet használni. Utána új korszak jön. A pénztárgép-forgalmazóknak addig van idejük, hogy engedélyeztessék a típusokat, a vállalkozásoknak pedig, hogy beszerezzék a gépeket. A tervezetet még három napig véleményezhetik az érintettek. Úgy, hogy a kormany.hu-n pénteken jelent meg.

Nem oszlik a köd

Mint ismert, Matolcsy György október elején hirdette meg, hogy a pénztárgépeket bekötik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV). A miniszter 95 milliárdos többletbevételről beszélt, a rendelettervezethez mellékelt hatásvizsgálati lap szerint valamivel jobb lenne a költségvetési egyenlegjavító hatása (97,5 milliárd), de közben merülnek fel költségek is: legalábbis ez lehet az a 17,5 milliárd, amennyivel az intézkedés a költségvetés egyenlegét az NGM számításai szerint rontja. Ebből már futna támogatás a pénztárgépek megvásárlására, valamint az adóhatóságnak az informatikai rendszerközpont felállítására. Ezzel a minisztérium lényegében elismerte azt, amit korábbi cikkünkben megírtunk, hogy tudniillik a rendszer kiépítésének költségei miatt 95 milliárd bevétel aligha valószínű.
A NAV szeme

A rendelet a korábbiaknál sokkal alaposabban részletezi, hogy milyen műszaki követelményeknek kell megfelelnie a pénztárgépeknek, és miképp tároljanak a Nemzeti és Adóhivatal számára jelen időben hozzáférhető adatokat. Szabályozza a gépek forgalomba hozatalának engedélyeztetési eljárását, a gépek kezelési és karbantartási szabályait, a forgalomba hozatali engedélyek díjait. A pénztárgépeknek a jövőben rendelkezniük kell egy ún. adóügyi ellenőrzési egységgel. A gépek csak úgy rögzíthetnek értékesítési összeget, ha ehhez csatlakoztatva vannak. A rendelet egyes speciális pénztárgépek (üzemanyagkút-kezelő-, önkiszolgáló kútkezelő-, hordozható-, mobil menetjegykiadó-, gyógyszertári pénztárgépek) paramétereit is külön szabályozza, és még az euróra való átállást is előkészíti átmeneti rendelkezésekkel. A gépek forgalmi engedélyének a megszerzése 600-900 ezer forint (a speciális pénztárgépeké drágább), a taxióráké 200 ezer forint, az engedélyek éven belüli módosítására van ötvenszázalékos kedvezmény.

Ozsvát Lajos, az Euro Prompt Kft. vezetője szerint lehetetlenség áprilisig lecserélni az összes pénztárgépet. "Rengeteg a változás jelen szabályozáshoz képest, nem vártuk, hogy mindössze négy hónap alatt kell alkalmazkodnunk az új helyzethez. 400 ezer pénztárgép cseréje ilyen rövid időn belül nem életszerű" - mondja Ozsvát. A rendelet eközben nem egyértelműsíti, hogy az új rendszer bevezetéséhez le kell-e cserélni az összes gépet, vagy a fejlettebbeknél elegendő-e módosítani a szoftvert.

Az adóügyi ellenőrzési egységről mindenesetre úgy ír, hogy „fizikailag a pénztárgép burkolatán belül kell elhelyezni, hogy a burkolat egy átlátszó elemén látható legyen.” Az, hogy ez milyen technikai megoldást enged, Ozsvát nem tudta megmondani. Sok pénztárgép - főleg nagyobb vállalatoknál - technikailag megfelel egy ilyen rendszer bevezetésére, sőt bizonyos szempontokból többet is tudnak, de arra nem tér ki a rendelet, hogy ezek esetében elegendő-e a megfelelő átalakítást elvégezni, vagy teljes cserét kívánnak meg a hatóságok. Az biztos, hogy a régi típusú, 10 évnél idősebb pénztárgépeket le kell cserélni, és Ozsvát azt sem tartotta valószínűnek, hogy külső egység csatlakoztatását engedélyeznék az adatszolgáltatás biztosítására, ahogy az történt például Bulgáriában. Ha a modernebb számítógépes pénztárgépeket nem is kell leváltani, a szoftver módosítása is költségekkel fog járni, de hogy mekkorával, azt Ozsvát egyelőre nem tudta megbecsülni, de már a mai napon megkezdi az egyeztetéseket a gyártókkal.

Fájdalmas kiadás a kisebb cégeknél

Az ellenőrzés eddig egy "feketedobozt" használt, ami a pénztárgépbe építve rögzített minden adatot az adóhatóság számára, a rendszer lényegében ezt cseréli le egy adóügyi ellenőrző modulra, ami "real time"-ban küldi az adatot a NAV-nak.
A taxamétereknél maradt a feketedoboz, de az adatszolgáltatás itt is internet alapon történik majd, GPRS vagy 3G segítségével, de hogy milyen szolgáltatón keresztül, és hogy mennyi lesz a költsége, az nem derült ki. Annyi biztos csak, hogy annak költségeit a vállalkozónak kell majd fedezni.
Olyan vállalkozások, amelyek területileg úgy helyezkednek el, hogy nincs internet lefedettségük, mentességet kapnak a rendszer bevezetése alól. Nekik valamilyen adathordozón havonta kell a NAV-hoz eljuttatniuk számlaforgalmukat.

A pénztárgépek engedélyeit a NAV adja ki, ennek költségei is szerepelnek a rendeletben, a változás, hogy eddig ennek díját a MEEI-nek (Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet) kellett küldeni, mostantól ezt a feladatot a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal veszi át. Az engedélyeztetés jellemzően egy hosszú procedúra, de tekintettel az áprilisi határidőre, elképzelhető, hogy ez a folyamat felgyorsul. „Az is újdonság, hogy eddig csak akkor kerestek fel minket szervízelés miatt, ha valamilyen technikai probléma volt, áprilistól viszont évente kényszerülnek ezt megtenni a pénztárgép tulajdonosok a hitelesítés miatt”- mondja Ozsvát. Eddig is kötelező volt minden adóév végén a forgalom kiolvasása a pénztárgép memóriájából, hogy a forgalmi adatok nyomtatott formában is elérhetőek legyenek, de ezt a kisebb cégek általában maguk is el tudták intézni. A hitelesítésnél ellenben fel kell keresniük a forgalmazókat, akik a hitelesítést végzik majd. Ennek költsége nem derült ki a rendeletből, de jellemzően a kisebb cégeknek lesz fájdalmas, a nagyobb vállalatoknál eddig is folyamatos volt a karbantartás.


A taxióragyártók szakvéleménye:

- Mi a szakmai véleménye az online adatküldő rendszerre való törekvésről, amelyet szeretnének a vállalkozó és a NAV között kiépíteni, az elvégzett fuvarok utáni adatküldésre vonatkozóan… Ez mennyibe kerülhet, technikailag kivitelezhető és adatvédelmi szempontból megbízható lehet a működése?

 

- Az online adatküldő rendszert véleményünk szerint rendkívül nehéz lesz bevezetni, engedélyeztetni. Hosszú években mérhető a megvalósítása. Természetesen technikailag kivitelezhető, megoldható a kapcsolat akár GSM rendszerrel, melyhez elengedhetetlen egy modem SIM kártyával (20.000 -50.000 Ft) és előfizetési díjjal (min: 3.000.- Ft/hó). Az adatbiztonság megegyezik a mobiltelefonoknál tapasztalhatóval, tehát sajnos „közepes alatti”!

VENTUS-953 KFT.

 

-  Az online adatküldő rendszer  kemény dió! A hivatalos előírások után, a fejlesztés és készülék szoftver és hardver frissítése. GSM-modul beszerelés, SIM kártya használata és annak havi díja, valamint a fogadó szerver kapacitása, fuvar felvételkor az állandó jó térerő ez mind nagy probléma, és tudnám még folytatni. Persze a MOBIL POS terminál is működik hasonlóan, tehát biztosan ki lehetne dolgozni egy megbízható rendszert, de ez nem megy máról holnapra. Az adatvédelem is megoldható. Ezek a fejlesztések súlyos pénzekbe kerülnek, nem beszélve az üzemeltetésről.

EÖRDÖGH TRADE KFT.

 


 

2012.12.15. 15:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft