A taxizás, aránytalanul költséges vállalkozás! (1. oldal)

Az elmúlt időszakban –már a repülőtéri pályázat előtt is – számtalan írás jelent meg különböző újságokban a fővárosi taxi-helyzetről. Az utason és a taxison, a taxizás két főszereplőjén kívül, szinte már mindenkit megkérdeztek a témával kapcsolatban. Mivel utas bárki könnyen lehet, ezzel a gondolatébresztőnek szánt dolgozatommal szeretném, ha a taxis szemszögéből is megismernék a helyzetet.



A taxit drágának leginkább az autóval nem rendelkező, ritkán taxizó utasok szokták tartani. Egy húszperces utazással 2-3.000 forintot keres, és még ráadásul folyton panaszkodik, gondolják. Csakhogy a fuvardíj bevétel, amiből kiadásokat kell fedezni, és ami marad - ha marad, az a kereset.

És a taxizás rendkívül, aránytalanul költséges vállalkozás.


Szeretném levezetni, egy példán, egy új középkategóriás autó esetében milyen költségek merülnek fel, ha azt taxiként üzemeltetik.

4 év (pontosabban 50 hónap) alatt kb. 200.000 km-t megy a kocsi. A fokozottan (szinte csak városban) használt járműveket 15.000 kilométerenként szervizelni kell.

Az új autó 100.000 km-ig garanciális, addig csak márkaszervizbe lehet vinni.

Fékbetétet 40.000 kilométerenként kell cserélni, és minden 90.000 km után egy általam görgőcserének egyszerűsített, vezérmű-szíj, generátor feszítőgörgő, vezetőgörgő, benzinszűrő, vízpumpa stb. komolyabb karbantartást szükséges végeztetni.


Ez a táblázat persze egy fikció, azt feltételezi, hogy 4 év múlva egy nagyjából ugyanannyit érő autója lesz, mint amivel a futamidőt kezdi, és az egész kalkuláció egy „megállított idő” adataival számol, nem közgazdászi, hanem józan paraszti ésszel, de azért remélem elgondolkodtató.


Itt szeretném megköszönni Musuly György (Bárdi autó) szakértő segítségét, és az én „szakértelmemhez” szükséges türelmét.

Olajcsere, filtercsere márkaszervizben

40.000 Ft

7 alkalommal

280.000 Ft

Fékbetét-csere

14.000 Ft

5 alkalommal

70.000 Ft

Görgőcsere

108.000 Ft

2 alkalommal

216.000 Ft

Olaj- és filter-csere nem márkaszervizben

20.000

7 alkalommal

140.000 Ft

Benzin 200.000 km 8 l/100 km fogyasztással

16.000 liter

336 Ft/l

5.400.000 Ft

Tagsági díj (taxi-társaságnak a logóért, és a címekért)

65.000 Ft/hó

50 hónap

3.250.000 Ft

Autó törlesztő részlet

(vagy előtakarékosság)

75.000 Ft

50 hónap

3.750.000 Ft

Gumigarnitúra téli

15.000 Ft

4 db

60.000 Ft

Gumigarnitúra nyári

15.000 Ft

4 db

60.000 Ft

Kötelező biztosítás

15.000 Ft

16 negyedév

240.000 Ft

Casco biztosítás

12.000 Ft

50 hónap

600.000 Ft

Súlyadó

7.500 Ft/félév

8 félév

60.000 Ft

Személyi jövedelemadó

100.000 Ft

Évente

400.000 Ft

Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék

8.000 Ft/hó

50 hónap

400.000 Ft

Nyugdíjbiztosítási járulék

25.000 Ft/hó

50 hónap

1.250.000 Ft

Műszaki vizsga

25.000 Ft/év

5 alkalom

125.000 Ft

Drosztmatrica

25.000 Ft/év

5 alkalom

125.000 Ft

Tarifaállítás

7.500 Ft/évente

4 alkalom

30.000 Ft

Taxióra hitelesítés

12.500 Ft/2 év

2 alkalom

25.000 Ft

Zöldkártya

6.000 Ft/2 év

2 alkalom

12.000 Ft

Számlatömb

200 Ft/6 hét

36 db

7.000 Ft

Papírszalag taxiórába

120 Ft/db/2 hét

108 db

13.000 Ft

Mosatás, gépi külső

800 Ft/hetente

216 alkalom

172.800 Ft

Külső-belső takarítás

2.000 Ft/két hét

108 alkalom

216.000 Ft

Pacsi-pénz

5.000 Ft/hó

50 hónap

250.000 Ft

 

 

 

 

 Annyi mint:

 

 

17.000.000 Ft.

Ezt a 17 millió forintot, ha elosztom (ötvennel) egy hónapra 340.000 Ft, és ha tovább osztom (huszonhat munkanappal) 13.000 Ft az eredmény. Vagyis minden nap annyit „keres” a taxis, amennyit ezen a 13.000 forinton felül sikerül bevételként elérnie.

Az én cégem minden hónapban ismerteti a címeket összesítő statisztikákat. Természetesen havonta változik, néha kicsit emelkedik, máskor csökken. Az elmúlt hónapban 85.000 cím jutott kb. 500 taxisnak, átlag havi 170 db, a napi átlag pedig 6,5.
Sem napi 6, sem 7 fuvarból nem lehet ezeket a feltételeket teljesíteni.
Hasonló a helyzet valamennyi fővárosi taxi-társaságnál.


És még egy kis számolás. Egy társaság 500 taxisa havi 26 munkanapot tart napi 10 órai munkával az (500 x 26 x 10) 130.000 óra. Ha ezt az óramennyiséget elosztjuk a havi cím-mennyiséggel (130.000 / 85.000) kiderül, hogy átlag 1,5 órát kell várakozni két fuvar között.
(Ezt az alacsony napi 10 órát a nyugdíjas kollégák korlátozott címfelvételi kvótája eredményezi, szépítendő az átlag 16-18 órás munkaidőt)


Persze, mivel ezeket a költségeket képtelenség kitermelni, komoly dilemma a szelektálás, ami már törvényszerűen a minőség rovására megy. (pl. az, hogy egy autó tiszta, vagy nem koszos, pontosan 1.200 Ft-os különbség)

És ezek még csak a vállalkozás költségei, ezt még megemeli a megélhetése, a gyerekei, a családja eltartásának a felelőssége, hogy a lakásrezsit ne is említsem.

Ezért aztán a munkaidőt a fizikai, és idegi tűrőképesség végső határáig, sőt azon is túl kénytelen megnyújtani, és így szinte állandósul az idegesség, a kifizetetlen számlák miatti lelkiismeret-furdalást a maratoni munkaidő miatt érzett tiszta lelkiismeret sem enyhíti.
Tiszta lelkiismerettel lelkiismeret-furdalást érezni a világ legpocsékabb, legmegalázóbb érzése.

Pisti és a guruló


Egy nagyon kedves kollégámmal erről a dolgozatról beszélgettünk. Érdekes, és tanulságos kalkulációról számolt be. Amikor dolgozni kezd, mindig felírja a kilométeróra állását, és akkor is felírja, amikor bejezi. Ezt a számot ő (mármint a kettő különbségét) taxi-kilométernek hívja. Ugyanakkor folyamatosan vezeti a taxizással kapcsolatos kiadásait is. Havonta összesíti mindkettőt, elosztja a költséget a kilométerrel, és így megkapja az általa eltaxizott 1 km-re eső költséget. Pisti nagyon odafigyel a gurulóra. (A guruló tulajdonképpen a hatékonysági mutató, az utassal, és az utas nélkül, üresen megtett út aránya.
Ha elfogadjuk, hogy egy km viteldíja 200 Ft, akkor 50 km alatt 10.000 Ft bevétele kell, hogy legyen, ekkor mondhatja, hogy 100-as gurulóval dolgozik.) Pisti 100-as gurulóval dolgozik, vagyis alig megy utas nélkül, ahova viszik, onnan folytatja. Pisti egyelőre megengedheti, vagy inkább megengedi magának, hogy hatékony legyen, mert csak saját magát kell eltartani, és hosszú évek munkájával elérte, hogy hitel nélkül, készpénzért vásárol új autót. Októberben egy taxikilométer 108 Ft költséggel járt, éves átlaga l37 Ft volt. A decemberi 360 Ft-os benzinár ezt nyilván jócskán megemeli majd.
Hangsúlyozom, ezek csak a taxizás költségei, Pisti még egy szelet kenyeret sem számolt bele. Tulajdonképpen minden taxisnak így kellene dolgoznia, csak itt, és most ezzel nem lehet pénzt keresni. Hiába hatékony Pisti, nem hal éhen, csak éppen 3-4 órát várakozik két fuvar között, és így annyira kevés fuvarja van, hogy már nemcsak nyaralásra, és rengeteg mindenre nem telik, hanem képtelen félretenni a következő autóra. De Pisti legalább hatékonyan vegetál.

Hungarikum


Régen, ha valaki telefonon rendelt taxit, a diszpécser a legközelebbi drosztról odaküldte azt. A sofőr felírta a címet, bekapcsolta a taxiórát, és elindult. Megérkezésekor a kapuban váró utas beszállt, és már indulhattak is.
Ez a gyakorlat ma is mindenütt a világon így működik, minket, magyarokat kivéve.

Nálunk az a szokás, hogy a taxis ingyen megy a címre, ingyen várakozik (általában) 10 percig, és olcsóbb tarifával fuvarozza az utast, mintha fordítva, az utas fáradna le a taximegállóba.
És ez nemcsak a pénzről szól. Az a baj, hogy ez a gyakorlat hazugság, hiszen a világító szabadjelző azt jelenti, hogy szabad, a kocsi, pedig nem az, csak éppen nem lehet a taxióra elindításával lekapcsolni. A tíz perc váratás az utasnak csak egyszeri idő, a taxis viszont 6 fuvaronként 1 órát „ajándékba” dolgozik.
Ez az ingyenes kiállás (hát persze, hogy az egyik piacra újonnan belépő társaság ötlete volt, /a szerk. emlékei szerint, egy patinás társaság vezetőinek a fejéből pattant ki/ és persze, hogy beindult az üzlet, és persze, hogy a többi társasának is követnie kellett) nagyon nem tesz jót az utas – taxis viszonynak. A címre utazás, a várakozás ugyanis nincs ingyen. Csak éppen az utas helyett a taxis fizeti, és még egy „köszönöm” sem jár érte. Amióta a kamerás módszer (erről majd később) rendszeressé vált, gyakori, hogy a taxi 10 percen keresztül 2-3 kilométert köröz a háztömb körül.


 

 


  tovább

2011.01.29. 10:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft