Belváros új főutcája

Végre egy jó hír!?! :-)
Pest új főutcája egy észak-déli irányú, közel három kilométer hosszú, radikálisan csökkentett gépjárműforgalmú városi tengely a Vígszínház és a Kálvin tér között. Magában foglalja a Honvéd utcát, a Szabadság teret, az Október 6. utcát, az Erzsébet teret, a Bécsi és Petőfi Sándor utcákat, a Ferenciek terét és a Kecskeméti utcát az Egyetem térrel.



A pesti belváros (korábban maga Pest) észak-déli tengelyének kialakítása közel másfél évszázada foglalkoztatja a várostervezőket, a városban gondolkodókat, pl. a Szabadság tér alakjának megformálásakor is jól láthatóan számításba vették a várostengely megvalósítását. Aztán más idők következtek és a második világháború utáni nagyszabású, alapvetően gépjárműforgalom-központú változások – közöttük a Kossuth Lajos utca átépítése – évtizedekre szabályosan „kettévágták” a Belvárost. Ehhez a kelet-nyugati irányú, kétszer három sávos közlekedési folyosóhoz szervesen hozzátartozott az észak-déli irányú átmenő forgalom megtartása és megerősítése a Kecskeméti és Petőfi Sándor utcák tengelyén. Évtizedek múltak el, mire Belváros-Lipótváros ma is hatályos szabályozási tervében ismét felszínre került – ha távlati javaslatként is – a „tengely” egy részének megvalósítása. Az igazi áttörés aztán a 2006-ban kiírt „Budapest szíve” pályázat eredményének tudható be: a széles szakmai közvélemény elfogadta a Belváros új szerepének meghatározását és kezelési stratégiáját, amelyek fontos eleme a térség funkcióinak megújítása, az új főutca és a belső városszövet átmenő forgalomtól való mentesítése.

A program átfogó koncepciója a gyalogos-Belváros kialakítása: az V. kerület déli harmadát – a Belváros részeként – mentesítik az átmenő autók forgalmától. A jelenleg a Belvárost – a városi autóútként funkcionáló – gyakorlatilag kettévágó Szabadsajtó utca–Kossuth Lajos utca Váci utcai szakaszánál, vagyis az Erzsébet híd pesti hídfőjénél jelzőlámpás, gyalogoszebrát alakítanak ki, ezzel a felszínen is összekötik a északi és déli részt. A Belváros új főutcája a Kecskeméti utca–Petőfi Sándor utca–Október 6. utca vonala lenne, ahová az autósok nem hajthatnak be, csak a tömegközlekedési járművek. A Kecskeméti utca – a Liszt Ferenc térihez vagy a Ráday utcaihoz hasonlóan – vendéglátóteraszok gyűjtőhelyévé válhat. A Károlyi Mihály utcában egy sávot tartanak fenn az autósoknak, a járdát pedig kiszélesítik. Az Egyetem teret teljesen mentesítik az átmenő autósforgalomtól, csupán a buszok hajthatnak majd rajta keresztül. A Csarnok téren és a Bástya utcában 400, illetve 300 férőhelyes mélygarázs építését tervezik.

A második ütemben az Erzsébet tér, a József nádor tér, a Mérleg utca és a Roosevelt tér válna gyalogoszónává. A Károly körút városi allévá alakul, a Dohány utcától a Deák térig központi zöldszigetet építenek az út közepére. A Városháza és a Deák téri templom előtt jelentősen megnövelik a gyalogosfelületet, minimálisra csökkentik a Harmincad utca autósforgalmát, így teremtve összeköttetést a Deák és az Erzsébet tér között. A József Attila utca kétszer egy sávosra szűkül, a Roosevelt tér pedig reprezentatív turisztikai fogadóhellyé válhat, és összeköthető a pesti Duna-korzóval.
A Magyar Tudományos Akadémia épülete előtti részen egy 300 férőhelyes mélygarázs felett díszburkolatos tér jön létre, a már forgalomcsillapított Zrínyi utca folytatásaként. Ezzel a Bazilika, a Lánchíd és a Vár között lényegében egy elegáns turisztikai tengely alakul ki. A József nádor téren 500 férőhelyes mélygarázs épülhet, nem messze tőle elbontják a Szervita téri iroda- és parkolóházat. A Március 15. tér átalakításával folytonos kapcsolat jön létre a Duna-korzó, a megújuló Belgrád rakpart, valamint a Belváros északi és déli része között.
Harmadik lépésben a Ferenciek terét rendezik: elbontják a jelenlegi Y-alakú autós aluljárót, s egy alagút megépítésével az átmenő forgalom a Kossuth Lajos utca–Szabadsajtó utca alatt zajlik majd. Emiatt azonban meg kell szüntetni az Astoria aluljárót, a metróból a mozgólépcsők közvetlenül a felszínre vezetnének.

 

 

2009.04.05. 13:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft