Szegeden 320 taxis dolgozik, de 200-220 is elegendő lenne

Délmagyar.hu
A gazdasági válság a szegedi taxisokat sem kímélte. Ugyanúgy fuvarhiánnyal küzdenek a társaságba tömörültek, mint a magánzók, s a különféle akciók, kedvezmények sem érik el céljukat. Körkérdésünk során kiderült, hogy alig nyitja rájuk valaki kocsijuk ajtaját. Egyikük – Ábrahám László – reggel kilenctől este kilencig hiába állt a droszton.



Bőven van idejük beszélgetni, újságot olvasni vagy keresztrejtvényt fejteni a szegedi taxisoknak, mivel alig akad fuvarjuk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a gazdasági válság mennyire hat ki munkájukra, ők is érzik-e negatív hatásukat. – Folyamatosan egyre kevesebb az utas. A szakmát 1995-ben kezdtem, s azóta csökken a fuvarszám. A válság hatására pedig az a kevés is, ami megmaradt, tovább fogy – mondta Krisztin Tamás. A Tempó Taxi munkatársa kiemelte: bevételük csökken, viszont kiadásuk ezzel szemben nő. Kezdetben – egyéni vállalkozóként – összesen 3 ezer forintnyi járulékot kellett fizetnie, ez az összeg mára 37 ezerre emelkedett.
– Csütörtök este nyolctól éjfélig dolgoztam, s ezalatt egyetlenegy fuvarom volt, amelyért 745 forintot fizetett az utas. A jellemzők a rövid távú, vagyis 1000 forint alatti utak, ezért 350 forintról indul az óra, különben nem éri meg a kiszállás – folytatta Krisztin.

A Taxi Pluszos Segesvári Csaba is úgy értékelte, visszaesett a forgalom, de szerinte ennek csak egyik oka a válság. A másik az, hogy Szegeden egyre több a kocsi, sok olyan család van, ahol egynél több járműt használnak. A 24 éve személyfuvarozó férfi elmondta: 12–14 órát dolgozik néha naponta, de csak elvétve akad munka. Állítása szerint napi 15 fuvar kellene ahhoz, hogy megérje kiállni a drosztra. Ábrahám László is hasonló ideje taxizik, de egyik társaságnak sem tagja, hanem magánzó. Nála a csúcs nyolc és fél óra volt, vagyis ennyi idő alatt egyetlenegy fuvar és 1000 forint jött össze. A taxizás nála mellékállás, mert főállásban fuvaros. Azonban a munkahelye hamarosan megszűnik, így marad a személyszállítás.
– Nemrég beszállt hozzám egy utas. A célnál az óra kinyomtatta a számlát, de nem téptem le azonnal, és nem adtam a kezébe. Erre előhúzta fogyasztóvédelmis igazolványát, és megbüntetett 200 ezerre. Fellebbeztem, de elutasítottak, így jelenleg perben állok velük – tette hozzá.

Bobkó Attilától, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési osztályának elnökétôl megtudtuk: Szegeden összesen hat taxis társaság üzemel. A magánzókat is beleszámítva 315–320 engedélyt adtak ki. Ezzel szemben egy 160 ezres városban elegendő lenne 200–220 bérkocsi is. Az elnök is úgy látja, a válság miatt visszaesett a forgalom, s elképzelhető, hogy többen is visszaadják engedélyüket, mert már nem éri meg nekik ez a vállalkozás.

Rendelet maximalizálja a díjakat

A város közgyűlése a megyei kereskedelmi és iparkamarával egyeztetve, valamint a megyei fogyasztóvédelmi felügyelőséggel és a szolgáltatásban közvetlenül érintett érdekképviseleti szervezetek véleményének figyelembevételével megállapította a személytaxi-szolgáltatás legmagasabb hatósági árait. Normál tarifában a város közigazgatási határán belül – munkanapokon reggel 6-tól 22 óráig – az alapdíj 500 forint, a távolsággal arányos egységdíj pedig 300 forint kilométerenként. Emelt tarifa esetén a városban az alapdíj szintén 500 forint, a távolsággal arányos egységdíj viszont 330 forint kilométerenként.

Kormos Tamás
2009.03.08.


2009.03.08. 12:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft