Föld alá küldenék az autósokat a belvárosban

Budapest Szíve Program
A fővárosi elképzelések szerint számtalan utcát és teret sétálóutcának minősítenének, az autók pedig a Kossuth Lajos utca alatti alagútban futnának. Kiderült, az ötlet nem újkeletű, ám a kampányban ennél furcsább tervek is előkerültek.



Tíz éven belül teljesen kiszorítaná az autókat a belvárosból Budapest vezetése. A héten a fővárosi közgyűlés elé kerülő javaslat négy – a Kiskörúton belüli – területen kezdeményez drasztikus változásokat. A Budapest Szíve program legfőbb céljai a gyalogosdominancia, a belváros kerékpáros átjárhatósága és a versenyképes közösségi közlekedés megteremtése.

Tíz év múlva a gyalogosoké és bicikliseké lenne Budapest

Legkorábban az évtized végén várhatóak változások a Kálvin téren és a környező utcákban. A Kecskeméti utcát lezárnák és sétálózónává alakítanák, ám létezik olyan elképzelés is, hogy csak a behajtási irányát változtatnák meg, illetve, hogy a 15-ös busz egy külön buszsávban szemben haladjon a forgalommal. Parkosítanák az Egyetem, a Kamermayer Károly és a Szervita teret valamint lezárnák a Baross utca torkolatát így a forgalom az Üllői úton érné el a Múzeum körutat. Emellett két mélygarázst is építenének a Csarnok téren, valamint a Bástya utcában. A következő, 2014-ig tartó szakaszban alakítanák át a Duna-part belvárosi részét. Ennek értelmében a jelenlegi kikötői létesítményeket lebontanák és a rakpart mentén egy úszó szigetre helyeznék át. A felső rakpartra cserébe gyalogossétányt és kerékpárutat terveznének.

A lehel térig járna a 47-49-es

Szintén a 2014-ig tartó időszakban készülne el az Észak-Belváros forgalmának átalakítása, amelyet a Roosevelt térrel kezdenek. Kétszer egy sávosra szűkítenék a József Attila utcát, és elkezdenék meghosszabbítani a 47-es 49-es villamos vonalát a Bajcsy-Zsilinszky úton, hogy aztán később a Nyugati téren keresztül egészen a 14-es villamos Lehel téri végállomásáig vezessék azt.

Alagút lenne a Kossuth utcában

Az utolsó, 2017-ig tartós szakasz tartalmazná a legköltségesebb, ám a politikusok által már régóta dédelgetett beruházást, a közúti alagút építését a Kossuth Lajos utca alatt az Erzsébet híd pesti hídfőjétől az Astoriáig. Az alagútban haladna a fővárost kelet-nyugati irányban átszelő forgalom, fölötte pedig kétszer egy sávon a helyi forgalom, valamint egy sáv a parkoló kocsiké lenne. Az alagút építését nehezíti, hogy el kellene bontani az útjából az Astoria gyalogos aluljáróját, a metrókijáratot pedig a Rákóczi út két oldalára kellene áthelyezni. A beruházások az előzetes becslések szerint elérhetik az ötvenegy milliárd forintot, amelyet fővárosi, kerületi, befektetői és uniós forrásokból fedeznének.

Az MSZP másként fúrt volna

A most a közgyűlés elé kerülő tervek nem ismeretlenek a fővárosi politikában, igaz korábban számos extrém elképzelés látott napvilágot, hogyan is lehetne tehermentesíteni a belvárost. Az első meghökkentő javaslatot a szocialisták tették, amikor egy alagutat álmodtak a Duna alá, mégpedig nem keresztben, hanem hosszában. Annak idején az ötlet kidolgozásában részt vevő MSZP-s Horváth Csaba úgy vélte, tíz év és kétszázmilliárd forint kellene a beruházáshoz. Az elképzelés szerint egy nyolc kilométer hosszú gerincút húzódna a Duna alatt a Margitsziget északi végétől a Lágymányosi hídig.

A Fidesz is alagútban gondolkozott

A választások előtt szintén alagútban gondolkodott a Fidesz, de ők – hasonlóan a Budapest Szíve programhoz – az Erzsébet híd Pestre zúduló forgalmát terelték volna a föld alá, azzal a különbséggel, hogy a fideszes alagút másik végpontja nem az Astoriánál, hanem a Blaha Lujza téren lett volna. Ezzel a választások előtti ígéreteikben megvalósítható lett volna, hogy a négyes metró megépítésével megszüntethetővé válik a 7-es buszcsalád, így a Rákóczi útra és az Erzsébet hídra visszahelyezhető lenne a villamos. A Fidesz részéről a kampány idején az is elhangzott, hogy a Duna-korzót a Parlamenttől a Nemzeti Színházig meghosszabbítják.

Az MDF nem ígért konkrétumokat

Annak idején a belváros forgalomcsillapítása kapcsán a legkevesebb konkrétumot az MDF ígérte. Programjuk szerint: „A Belváros forgalomcsillapítását a közösségi közlekedés megfelelő szintre emelésével párhuzamosan látjuk megvalósíthatónak. Célunk a belváros mentesítése az átmenő forgalom alól, hosszabb távon, a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapítását tervezzük.”

Az SZDSZ adta a megbízást

Az SZDSZ választási programja Budapestet illetően a Podmaniczky-program volt, amelynek most része lett a Budapest Szíve is. Így tehát a Demszky Gábor főpolgármester által vezetett városháza liberális tagjai számára ennek a programnak a megvalósulása jelentené a sikert, és teljes mellszélességgel állnak ki mellette.

Forás:

 

 


2007.01.23. 03:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft