Mit jelent a DSG?

Váltó
Az angol Direct Shift Gearbox elnevezés alapján DSG rövidítéssel jelölt automatikus kapcsolású sebességváltó igazi áttörést jelent a sebességváltók műszaki megvalósításában. E szerkezet egyesíti a kézikapcsolású váltó előnyeit egy hagyományos automata kényelmével.



A sebességfokozat váltása lágyan és gördülékenyen megy végbe, a vonóerő megszakítása nélkül, de mégis nagyon gyorsan, mindössze 3 vagy 4 tizedmásodperc alatt. A DSG váltó nem szakítja meg a motorteljesítmény továbbítását a kerekek felé. A sebességváltást kiváltó parancsot vagy az automata vezérlőegysége vagy a vezető adja ki a -Tiptronic- váltórendszeren keresztül.
A DSG a legjobban kettő sebességváltó összeépítéseként képzelhető el, amely két tengelykapcsolót tartalmaz, egy-egy bemeneti hajtótengellyel. Ennek a sebváltónak egyik része gondoskodik a páratlan számú menetfokozatok és a hátramenet, a másik a páros menetfokozatok megvalósításáról.
Ha például a jármű harmadik menetfokozatban halad, a sebességváltó intelligens vezérlése a haladási sebesség és több más paraméter alapján felismeri, hogy melyik (a negyedik vagy a második) lesz a következő menetfokozat. Ezután a második váltószerkezettel már összepárosítja a megfelelő fogaskerekeket, de még nem kapcsolja a bemenő hajtótengelyt, vagyis gyakorlatilag előkészíti a menetfokozatot, de mivel a páros fokozatokhoz tartozó tengelykapcsoló még nem zár, gyakorlatilag kinyomott tengelykapcsolóval vár a következő sebességi fokozat. A sebességváltó vezérlése kivárja az elektronikus parancsot a váltásra, majd ezzel egyidejűleg páratlan számú fokozatok tengelykapcsolójának oldásával és a páros fokozatok tengelykapcsolójának zárásával váltja a fokozatot.

Mivel a sebességváltás gyors, és közben sem szakad meg a hajtóerő átadása a kerekek felé, ezért a DSG működése eltér minden hagyományos automata vagy robotizált sebességváltóétól. A robotizált váltók -az automatikusan, például elektrohidraulikusan vagy elektropneumatikusan váltó és tengelykapcsolóműködtetésű hagyományos váltók- szintén gazdaságosan tudnak üzemelni és többé-kevésbé gyorsan menetfokozatot váltani, de működési elvükből eredően soha nem érhetik el a DSG váltási sebességét, és természetesen nem tudnak váltani a húzóerő megszakítása nélkül.

Az először 2003 őszén a Volkswagen Golf R32-ben bemutatkozott váltómű-technológiára összesen 70 szabalmat jegyeztek be. Az ügyfelek mellett az autós újságírók szintén elismerik a szerkezetet, amely az Autobild test & tuning újságtól a múlt ősszel megkapta az Év Innovációs Díját. A DSG-t gyártó kasseli üzemben 2003 júniusa óta 60 ezer ilyen váltómű készült, amelyet az Audi TT, Audi A3, a SEAT Altea és az új Skoda Octavia modellekhez is lehet rendelni. A 150 millió eurós fejlesztésű gyártósoron napjainkban napi 500 DSG váltó készül el.

 

2005.12.14. 06:45





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft