Vigyázat leselkednek
Trafipax
Mégpedig úton-útfélen, sőt néha hangfogó fal vagy bokor mögül, vagy akár felüljáróról is kukkolhatnak minket. Ők hivatalos (sőt hivatásos) leselkedők, akik jobb esetben a zsebünkre, rosszabb esetben a jogosítványunkra jelentenek veszélyt: a köznyelv által traffipaxként emlegetett készülékeik mögül figyelnek minket. Kívülről ugyan szoktuk őket látni, de nem árt azzal sem tisztában lenni, hogy mivel állunk szemben.


A rendőrség által sebességellenőrzésre használt eszközöket 3 nagy csoportba lehet besorolni: radarok, lézerek, egyéb eszközök.

Radarok az út szélén.

Ezek rendőrségi vagy jelöletlen autókba fixen telepített, nagyjából hasonló tudású készülékek: fényképezőgéppel vannak felszerelve, maximum 45 méterre tudnak hatásosan fényképezni, az optimális távolság 5-35 méter. Jelenleg háromféle üzemel belőlük, de általában egy kapitányságon 1-2 féle van, mindhárom csak Budapesten fordul elő, persze egyik radar sem igazán mai darab.
A legrégebbi, több mint 25 éves modell a kocsi elejére felszerelhető radarral rendelkező, német gyártmányú Traffipax MicroSpeed, mely a 13,45 GHz-es frekvencián (Ku sáv) mér. Ebből országszerte már kevesebb, mint 10 db van, Budapesten csak 1 üzemel. Csak álló helyzetben tud mérni, ilyenkor helyezik fel az autó elejére a könnyen észrevehető, téglatest alakú radarsugárzót. Télen ezzel a modellel nem igazán találkozhatunk, mert a kezelőknek választani kell: vagy radaroznak, vagy fűtenek.
A fővárosban leggyakrabban a szintén német Traffipax Speedophot-tal találkozhatunk, 4 db található itt belőle. Ennél a 10 éves készüléknél elég nehezen vehető észre a rendszám felett a karosszériába belesimuló, téglalap alakú radarsugárzó, mely a 24,125 GHz-es frekvencián (K sáv) dolgozik. Elvileg ezzel már menet közben is lehet mérni, de alapvetően álló helyzetben használják, hiszen ilyenkor nem fogy a benzin.
A legújabb, 8 éves beszerzés a svájci Multanova 6F amelyik kúp alakú radarjáról ismerhető fel, melyet előszeretettel szerelnek a Skoda embléma helyére. Ez a legkorszerűbb, a 34,3 GHz-es frekvenciát (Ka sáv) használja, kimenő teljesítménye csak maximum 0,5 mW (3 fokozatban állítható). Országszerte ebből működik a legtöbb, de Budapesten csak 1 db Multanova van.
Jellemzően a fővárosi 6 radarból 3-4 van bevethető, üzemképes állapotban, a többit vagy a készülék, vagy a hordozó autó rövidebb/hosszabb meghibásodása miatt nem lehet használni.


Lézerek az úton

Míg a radarok csak viszonylag közelről tudnak képet készíteni, a lézerek már jelentős távolságból dokumentálni tudják a sebességtúllépést. A magyar rendőrség által jellemzően használt Fáma lézerek az amerikai ProLaserII és ProLaserIII modellek videofelvevővel kiegészített változatai, 904 nanométeres (infravörös, nem látható) fényimpulzusokkal határozzák meg sebességünket.
Egyaránt használják a közismert háromlábú állványról illetve az anyósülés támlájára szerelve, néhány készülék pedig GPS segítségével menet közben is használható. A lézeres eszközök a sebességünket már 1-1,5 km távolságból is rögzíthetik, gyorshajtás esetén indulhat a felvétel. Természetesen ilyen távolról még csak a sebesség rögzül, az autót nem lehet beazonosítani. Ha közben lassítunk, a videofelvételen akkor is dokumentálásra került a sebességünk, a rendszám pedig akkor válik olvashatóvá, ha 150 m-nél közelebb érkezünk a lézerhez – ilyenkor fejezik be a felvételt, és jó eséllyel a mérőműszer után tébláboló csapat meg is invitál minket a díjkiosztóra. Egyébként jellemzően országúton 500-800 méter, lakott területen pedig 200-300 méter távolságban szokták kezdeni a mérést, ezt még mindig nincs esélyünk szabad szemmel időben észlelni. A lézerek száma folyamatosan bővül, mivel egy radar árából (a hordozó autót nem is számítva) kb. négy lézert lehet venni. Országosan a mérőműszereknek hozzávetőleg a fele lézer, Budapesten jelenleg 1-1 db üzemel a IV., XI., XVI. és a XXI. kerületekben.


Egyéb eszközök

Elsősorban az autópályákon használ a rendőrség úgynevezett „követő” autókat. Az elnevezés onnan származik, hogy ezekben az autókban nincs aktív mérőműszer, sem radart sem lézert nem használnak. Kis videokamerák vannak viszont beépítve az első és a hátsó szélvédő mögött a tető közelében, valamint hitelesített az (általában civil rendszámú) autó sebességmérője. Gyorshajtást csak úgy lehet ezzel a készülékkel dokumentálni, ha egy ideig változatlan távolságban követik az előttük haladó járművet. Ezt felveszik videóra, mely a felvételen feltünteti a saját, hiteles sebességüket, ezáltal bizonyítják a sebességtúllépést.
A legújabb (kísérleti) eszközök a Lajtán túlról már valószínűleg ismert sebességmérő dobozok. Ezekből egyelőre kettő van még csak, a Balatonföldvár melletti Köröshegyen. Ezekben a dobozokban Ramer7 típusú radar helyezhető el, melynek tulajdonságai megegyeznek a Multanova 6F-fel. Több dobozhoz tartozik egy készülék, mely egyszerűen áthelyezhető, és kívülről nem lehet látni, hogy melyik doboz aktív. A tervek szerint ilyen dobozokat elsősorban az autópályák mellé szeretnének telepíteni, először az M1-es mellé.
Az aszfaltba épített hurokdetektorral rendelkező kamerás dobozokkal csak Nyugaton találkozhatunk, az egyetlen ilyen magyarországi készülék az M3 Szerencs utcai kereszteződésében már évek óta nem működik.


Hasznos tudnivalók

A gyorshajtásért kiszabható büntetés kisebb túllépésnél (a határ 100 km/h megengedett sebességig 50%, felette 33%) jelenleg maximum 30.000 Ft, jelentősebb túllépésnél viszont maximum 60.000 Ft és ilyenkor a jogosítványt is bevonhatják legfeljebb 6 hónapra. A megengedett legnagyobb sebességet jelentősen túllépni úgy a legkönnyebb, ha valaki szórakozottan egy 30-as tábla után vagy vasúti átjáróhoz közeledve 50-nel „továbbszáguld”.
Bár sajnos már nem annyira divat, de ha sebességmérést látunk, akkor utána érdemes fénykürttel üdvözölni a sok ismerőst, akik szembe jönnek. Előfordulhat, hogy nekünk is jobban fog esni egy ilyen üdvözlés a „jó napot kívánok, személyit forgalmit és jogosítványt kérek” helyett, amikor éppen az etikás előtt igyekszünk címre érkezni.
A kollégákat sem árt értesíteni, de arra is kell figyelni, hogy félóránként változik a vezénylés, a járőrök nem szoktak hosszabban egy helyben maradni a mérőautókkal.
Akit ennél részletesebben érdekelnek a sebességmérő készülékek, az a www.sebessegmeres.info honlapon (régebben traffipax.info volt) találhat bővebb információkat.

S. A., www.traveltech.hu

 

 


Technika

2005.11.24. 23:47





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft