Ha csúszik a busz, kiver a víz

Nekünk sem ártana!
Ott ül minden reggel a jobb egyben az az unott arcú, pocakos fazon a kikönyökölt sötétkék pulóverében, tekergeti a kormányt és nyomkodja a gombokat. Hát nem egy Schumacher. Viszi a nagy kék vasat, ha fúj, ha esik, hóban, ködben, esőben. Mindig.



- Hát éppen ez az – magyarázza Kolozsvári Antal, aki hivatalosan a BKV oktatási szakreferense, de valójában ő a főbuszos. Harmincnégy éve a buszokkal kel és fekszik, volt ő sofőr a budai meredek utcákon, forgalmi vezető a Kilián garázsban, az utóbbi években pedig ő oktatja a buszvezetőket arra, hogy mit tegyenek azért, hogy véletlenül se kössenek ki a Markóban. Mert ezek a sofőrök tényleg nem olyanok, mint a Schumi. Nem kevesebbek, csak mások.

- Most taposs a fékbe és tartsd egyenesen a kormányt – biztat a főbuszos és várja a hatást. Az ember nem tudja, hogy rémüldözzön vagy vigyorogjon. A kék busz lassan kiteszi a farát, aztán csúszik keresztbe megállíthatatlanul és amikor az eleje aszfaltot fog, mint az ostor csapódik a hátulja, amíg nagyot billenve meg nem áll. Ez persze csak amolyan játék a mogyoródi tanpályán, ahol speciális vizes burkolattal még a jégen való autózást is tudják imitálni a szakemberek.

A minap tizenkét sofőr próbálta ki, hogy milyen érzés ajtóval előre közlekedni egy ekkora bazi nagy járművel. - Ők még szüzek - használja a békávés terminológiát Kolozsvári, vagyis ezúttal csupa olyan sofőr vár bevetésre, akinek ugyan megvan már a "C" és "D" kategóriás jogosítványuk, de azt még soha nem tapasztalták, hogy milyen érzés, ha ekkora tömeg megindul alattuk irányíthatatlanul. Márpedig csak olyan sofőr mehet forgalomba, aki ezen a képzésen átesett. A lehetőségekhez képest folyamatos tréningben kell tartani azokat, akik munkaidejük minden pillanatában emberek tucatjainak testi épségéért felelősek.

Pénzes János, az oktatási iroda vezetője mondja el, hogy a BKV minden egyes sofőrjének kötelező részt vennie ezen a képzésen. Vannak 3400-an és mivel évente nyolcszázan kerülnek tanpályára, mindenkire négy évente kerül sor. Aki ezt kihagyja, nem ülhet buszra. Kolozsvári Antal szerint a képzés lényege nem az, hogy a sofőrök megtanuljanak jégen és hóban vezetni. Ez szinte lehetetlen és a tömegközlekedés ezt nem is szabad gyakorolniuk. Inkább azt kell megérezniük, hogy hol vannak a saját és járműveik korlátjai, hol az a határ, amelyet forgalomban még megközelíteniük sem szabad.

Az oktató egyetlen kezén összeszámolja, hogy melyek azok a legfontosabb dolgok, amelyekre a buszvezetőknek ügyelniük kell. Első a biztonság, a második a biztonság, a harmadik a biztonság…. és csak a hatodiknál szabad valami másra is tekintettel lenni. Vélhetően ez a filozófia az, amitől a BKV sofőrök kilométerek millióit teszik meg anélkül, hogy egy utas haja szála is meggörbülne.

A tanpályás nap mindig az elmélettel kezdődik. Kolozsvári szembesíti a sofőröket a számokkal. Vagyis az elmélettel, amelyek számokkal illusztrálhatóak. Olyanokkal például, hogy amíg a száraz aszfalton a kerekek tapadási együtthatója 0,7-0,9, addig havas, latyakos burkolaton 0,3-0,4. Ami viszont a legizgalmasabb, hogy mindez ónos esős, jeges úton jó esetben is legfeljebb 0,2, de inkább 0,1. Mindez elég hivatalosan hangzik, de a műgyantával kezelt és vízzel locsolt tanpályán a tapasztalat hamar alátámasztja az elméletet. Harminc kilométeres óránkénti sebességnél, amely nem egy szédítő tempó, ha valaki a busz elé lép, annak számolnia kell azzal, hogy napi hír lesz belőle. A reakcióidő alatt, amíg a sofőr észleli, hogy fékeznie kell a busz már megtett 8,3 métert, a megálláshoz pedig további 4,3 méterre van szükség, így több mint 16 és fél méter alatt áll meg a busz. Ugyan ez ötvennél már csaknem 27 méter. És akkor jég még sehol.

A sofőrök felszállnak a buszra, hogy maguk is tapasztalják, a számok nem hazudnak. A lejtős úton éppen csak rágurulnak a vizes, csúszós szakaszra. Éppen 15-tel mennek. Amikor minden kerék a pályán van, nyomnak egy satut. A busz kicsit oldalvást csúszva megáll úgy negyven méterre. Ez a mindennapos gyakorlatban úgy nézne ki, hogy az utasokkal teli jármű recsegve ropogva zúzná szét a budai szűkebb úton parkoló kocsikat, amelyek közül néhányat még a járdára is feltolna, ahol – vegyünk egy szélsőséges esetet – óvodás csoport kerül egy terhes kismamát, aki nyugdíjas nagyanyját kíséri a laborba, ahová kis üvegcsében mintát visz.

- Ha utas van a hátadban akkor ettől biztosan kiver a víz – összegzi a tapasztalatokat Kolozsvári Antal, aki szerint csúszós úton kizárólag az "észfék" segíthet, valamint a fentebb felsorolt öt dolog. Ezt igyekeznek is elmélyíteni a sofőrökben. Amíg egy ül a volán mögött a többiek játsszák az utasokat. Mindenki egyszer vezet és többször átéli az érzést, milyen pörögni a síkos úton. Mert ha a nagy vas megindul, akkor nem egyszerű megállítani. Sofőr erre nem is képes, csakis a fizika. A 260-as Ikarus például akár 270 fokot is elfordul ha a sofőr óvatlanul fékez, míg a farmotoros 256-ossal valaki már 380 fokot is produkált.

Ezért az oktató szinte sulykolja minden sofőrbe, hogy nincs az az isten vagy ember, aki ráveheti őket, hogy siessenek egy kicsit. A volán mögött csakis ő dönthet, ő ismeri a sajéát képességeit, a járműve paramétereit és az útviszonyokat. A volán mögött két megálló között kikönyökölt kék pulcsiban és pocakkal is ő a Schumi.

Forrás:

 

 

 


2006.12.10. 00:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft