Ez részben igaz, mert bár van olyan taxis, aki tudja, hogy mi lenne az érdeke, mégsem képes érte síkra szállni.
Maradjunk a birkánál, de innentől nagyon sánta lesz a hasonlat.
Vannak mindenféle önfejű kosok, akik mennének a maguk feje után. Ezeket a gazda fejbekólintja, vagy a kutyák marják meg a lábukat.
Van azonban egy ennél is hatékonyabb módszer arra, hogy a birka ne lázadjon.
Mesterségesen fölgyorsítjuk az anyagcseréjét. (Nyilván a valóságban ilyen nincs.)
Mi történik?
A birkának folyamatosan ennie kell, mert a táplálék csak átszalad rajta, ezért egyfolytában éhes.
A mi kis taxis világunkban ez úgy néz ki, hogy a lehető legmagasabban tartják az állandó költségeket. Belekergetik a taxist autólízingbe, autóbérlésbe, jó magas tagdíjakat alakítanak ki. A taxisnak hiába van relatív magas árbevétele, a pénz csak átfolyik rajta, mint birkán a mit tudom én mi. Mi a faszt eszik egy birka?
Mindegy.
Illetve nem mindegy.
Mert a taxisunk ráadásul, - hogy folyamatosan éhes legyen - alacsony tápértékű kaját kap. Szar tarifával kell dolgoznia a "jobb a sűrű fillér mint az apró forint" elve mentén. Tehát valami baszott mennyiséget kell lelegelnie.
Ez kizárólag egy módon oldható meg: ha a gazdát szolgálja, mert a gazdáé a legelő.
Na, a lényeg, hogy azt embert, aki a létfenntartása és egyéb költségei okán, minden szájbabaszott napját 10-12 ezer forint mínusszal kezdi, azt még akkor sem fogod tudni rávenni, hogy lázadjon a rendszer ellen, ha történetesen tisztában van azzal, hogy a rendszer nem érte, hanem kimondottan ellene van.
Miért?
Mert a rendszer végső soron biztosítja számára a szükséges árbevételt.
Lényegében a rövid távú érdekek teljesülése érdekében beáldozásra kerülnek a hosszú távú érdekek.
Nem arról van tehát szó, hogy a taxisok egy része nincs tisztában az érdekeivel, hanem sokkal inkább arról, hogy a gyomruk korgása erősebb inger, mint az agyukban esetlegesen megfogalmazódó gondolatok.
Kétség kívül vannak aztán azok a taxisok, akik "egykori kollégák(?) , barátok(?) évtizedes építkezését" emlegetik. Velük nyilvánvalóan nem lehet mit kezdeni.
Hogy mi a faszomat építettek föl évtizedek alatt, azt nem is értem. Mire gondolhatnak?
Mert a piac, több ezer ember megélhetésének módszeres átjátszása alig két tucat senkiházi kezére, a taxisok végsőkig kiszolgáltatottá tétele aligha nevezhető építkezésnek.
Az sokkal inkább rombolás.
Na most egy ilyennek a büdös életben nem fogsz tudni fényt gyújtani az agyában, hogy mi is az Ő valós érdeke.
Kár is vele kísérletezni.
Ezek abban élnek, hogy amíg nem volt Plus, addig minden nagyon szép és jó volt.
Egy dolgot azonban látni kell, de az ilyenek soha nem fogják:
a Plus létrejötte és felvirágzása az évtizedes "építkezés" szükségszerű következménye - és még csak azt sem mondhatom, hogy végkifejlete.
Ezek a taxisok nincsenek tisztában az érdekeikkel.
Problémáik megoldását a droidok, a hiénák, a nyugdíjasok, a másodosok, a rendszámbérlők (a sor tetszőlegesen bővíthető) leradírozásában látják. A legkomolyabban gondolják és vallják, hogy a szakma felét egyik napról a másikra likvidálni kell és bármikor készek megnevezni, hogy szerintük kik közül kerüljenek ki az áldozatok.
Szerintem az ilyenekből van több.
Ezek az "építkezők".
Ezek építették azt, ami most a fejünkre omlik, és ezek építgetik a fényes jövőt is.
Bár lenne egy olyan jogsim, amivel el tudnék menni kamionozni!
:-)
|