És akkor megint. Talán már végleg???
A tilosban megállás kikerült az objektív felelősség alól
Már nem büntethet a rendőrség 30 ezerre a térfigyelő kamera képe vagy egy fotó alapján a megállni, várakozni tilosért.
Pár hete ülésezett először az a munkacsoport, amelyet Bíró Márk, a közlekedési szabályozás mai állapotának visszásságait - és nyilván az ennek rendezésében rejlő politikai lehetőségeket - először felismerő fideszes parlamenti képviselő hívott életre. Az Országgyűlésben most született meg az első olyan döntés, melyet ennek a bizottságnak a munkája alapozott meg.
Siker
Elvileg immár nem lehet automatikusan közigazgatási bírsággal sújtani a megállási és várakozási tilalom ellen vétőket, vagyis vége lehet annak a gyakorlatnak, hogy a térfigyelő kamerák felvételei alapján boldog-boldogtalan kapta a harmincezres csekket. Akkor is, ha kopasz BMW-sként vészvillogóval a zebrán parkolt keresztben a Körúton, meg akkor is, ha havi százezerből élő kétgyerekes családanyaként egyszer életében belógott a Megállni tilos alá egy centivel. Akkor is, ha taxisként egy sárga csekk formájában azzal szembesült, hogy 30 ezerért rakta ki utasát, egy járókeretes nénit a néptelen utcán, a bemondott címen, ahelyett, hogy - a szabál' az szabál' - elvitte volna pár száz méterre arrébb, a parkolóba (megtörtént eset).
A szabálymódosítás szövege pontosan: "(2) A Szabs .tv. 11 . §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki :
(4) A Kormány a (3) bekezdésben meghatározott rendeletének hatálya a megállás és várakozás szabályainak megsértése szabálysértések esetére nem terjed ki."
Az indoklás:
"1 és 3. pontokhoz: Jelenleg a megállás és várakozás szabályainak megsértése esetén a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény szerint objektív felelősséggel tartozott a normasértő.
Ez indokolatlanul szigorú szabályozás a szabálysértési törvénybe helyezné vissza a megállás és várakozás szabályainak megsértése eseteit. Ez indokolt azért, mert a járművel történő megállás vagy várakozás tiltott helyen nem jelent a közlekedés biztonságára olyan közvetlen veszélyt, mint például a gyorshajtás."
Vagyis a tilosban megállók, várakozók ellen nem az automata kamera, hanem inkább a hús-vér rendőr és közterület-felügyelő járhat el, mérlegelhet, ha indokolt, szabálysértési bírságot szabhat ki. Ha a szabályszegő vitatja a büntetés jogosságát, netán valamilyen életszerű rendkívüli eset miatt kényszerült szabálysértésre, megvédheti igazát a hatósággal szemben.
A bizottság, melyben ott ül a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa, fuvarozói civil szervezetek képviselői, kerékpáros, autósiskolás érdekvédők, újságírók (személyemmel autós-közlekedési szakújságíróval, illetve a konkrét táblázási, szabályozási hibák ellen küzdő Ésszerűbb Közúti Közlekedésért Egyesület képviselőjével gazdagabb a munkacsoport) csont nélkül fogadta el ezt a javaslatot, melyet Kovács Kázmér, az Autóklub jogi képviselője dolgozott ki. Bíró Márk pedig beömlesztette egy módosító indítványba, és elvitte a Parlament elé, ahol a Fidesz frakciója megszavazta.