A BKV továbbra is kiszervezné a helyi érdekű vasutat a cégből, de hogy a gyakorlatban milyen következményekkel járna ez a lépés, vagyis hogy lennének-e elbocsátások, vagy hogy például változna-e a menetrend, még nem tudni.
Bár a főváros még nem döntött a HÉV és a BKV szétválásáról, információink szerint a BKV vezetése a MÁV és a kormány mellett már magánbefektetőkkel is tárgyal az ágazat kiszervezéséről. Sőt, az is felmerült, hogy magyar üzemeltetőkből társaságot szerveznek a HÉV működtetésére.
Egy biztos, a BKV vezetése által készített előterjesztés nem tisztázza pontosan, hogy miként oldanák meg a kiválást - mondta a Krónikának Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője.
Először a Hírszerző számolt be arról, hogy a városi közlekedésben nemzetközileg is komoly tapasztalattal rendelkező Veolia Transport szállna be a HÉV-be. A cég 2006-ban csaknem 6 milliárd eurós üzleti eredményt ért el. Harminc országban, köztük Szlovákiában, Szlovéniában, Csehországban is részt vesznek a városi közlekedésben.
Vitézy Dávid szerint nem az a gond, hogy bevonnának egy magánbefektetőt, hanem az, hogy a BKV vezetése nem tisztázza azt sem, kinek a joga lesz a tarifa és a menetrendek kialakítása. A közlekedési cég felügyelő bizottságában a Fidesz delegáltjaként is dolgozó Vitézy hozzáteszi: amíg ezt nem lehet tudni, addig a kiszervezést sem lehet támogatni.
A fővárosban hivatalosan senki nem tud arról, hogy a HÉV átalakítására az eredeti mellett más forgatókönyv is létezne. Igaz, vannak olyan szakszervezeti félelmek, amelyek a magántőke bevonása miatt tömeges elbocsátásoktól tartanak. Sőt elhangzott, hogy akár a BKV 3-4 milliárdjába is kerülhet a végkielégítések kifizetése.
Balogh Pál, a BKV felügyelő bizottságának MSZP-s tagja úgy látja, célszerűbb lenne, ha a HÉV állami vagy fővárosi kézben maradna.
A Velolia Transport elődje a vasút személyszállítással foglalkozó Connex tíz éve Németországban kezdte bővíteni hálózatát. Általában már működő társaságokat vettek meg a meglévő eszközökkel és személyzettel, és ezt bővítették tovább. A Veolia honlapján az olvasható: szívesen megalapoznák jövőjüket Magyarországon is. Ám azt, hogy ez pontosan mit jelent, nem sikerült megtudni. A cég budapesti irodájában ugyanis ma senki nem vette fel a telefont.
Sipos Ildikó |