Nem a sebességhatár átlépése okozza a baleseteket

Végre nálunk a Szupertitkos Statisztika
Számtalanszor próbáltuk már kideríteni, mennyire van igaza a rendőrségnek abban, hogy a gyorshajtás a vezető baleseti ok. Hát most sikerült.



Vannak örök kérdések. Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Van-e élet a halál után? Ha Isten létezik, hogy engedheti a sok gonoszságot? A dízel a jobb vagy a benzin? A rendőrség által vezető baleseti oknak mondott gyorshajtások hány százaléka abszolút, vagyis traffipaxszal ellenőrizhető, és hány százaléka relatív?

Hát, ez utóbbira most már választ tudunk adni. Évek óta ostromoltuk az ORFK-t, hogy mondják meg, mennyi is a statisztikáik szerint sok-sok balesetet eredményező gyorshajtásból az, ami a megengedett sebességhatár túllépése (abszolút), és mennyi, ami csak azért minősül gyorshajtásnak, mert a baleset okozója nem az időjárásnak, látási viszonyoknak, autója műszaki képességeinek megfelelően választotta meg a sebességet (relatív).

Nagyon nem mindegy ez, mert a rendőrség közlekedésért felelős alegységei hagyományosan ezekkel a statisztikákkal indokolják, miért merül ki látható munkájuk legnagyobb része traffipaxozásban, és miért látni nagyon-nagyon ritkán olyat, hogy szabálytalanul sávot váltók, veszélyesen előzők, kereszteződéseken, zebrákon hanyagul, figyelmetlenül átvágók, agresszíven autózók leállításával próbálnák óvni a biztonságot.

Szó se róla, kényelmesebb megoldás egy Fáma lézer mögött szunyókálni a dombtetőn, és automatikusan beszedni a gyorshajtó járművek tulajdonosaitól az objektív felelősségnek csúfolt (valójában épp a felelősséget elkenő) rendszerben a pénzeket az üzembentartóktól, mint figyelni, hatékonyan intézkedni, tényleges rendőri munkát végezni. Az esetlegesen erős, gazdag, befolyásos, de veszélyesen közlekedők kiszűrése, megállítása, figyelmeztetése, büntetése macerásabb, és a mostani jogrend szerint kevesebb pénzt is hoz az államnak. Nagy szerencse, hogy a statisztikák eddig alátámasztották a traffizós gyakorlatot.

Eddig.

Nos, kedves rendőrség, tisztelt Pintér miniszter úr - úgy tűnik, tévúton tetszettek járni ezzel a módszertannal. A kezünkbe került ugyanis a KSH tavalyi baleseti összesített statisztikája, ami nagyon csúnyán ellentmond a hivatalos rendőri álláspontnak - talán mégsem az abszolút gyorshajtással kellene a legtöbbet foglalkozni:

Ezek szerint tavaly a 15064 járművezetői hibából eredő személyi sérüléses balesetből mindössze 124 történt abszolút gyorshajtásból eredően, az 576 halálos balesetből 16 történt meg a sebességhatárok be nem tartása miatt.

Ennyi, amit traffipaxszal - esetleg - meg lehetne előzni. És tudják, mennyi volt az összes, a rendőrség által gyorshajtásnak kommunikált okból eredő baleset? 4416. Ebből 3289 a nem az útviszonyoknak való sebesség alkalmazása (pl. kisodródás egy kanyarban), 212 a forgalmi viszonyok figyelmen kívül hagyása (pl. nagy sebességgel elmotorozás a sorok között), 520 a nem a látási vagy időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség (pl. 90-nel belecsapódni éjjel az elakadt kamionba).

Tavaly, ismételjük csak meg, mindössze 124-en, háromnaponta egyszer hajtottak úgy gyorsan a KRESZ szerint, hogy ebből személyi sérüléses baleset származott, alig háromhetente egy, összesen 16 halálos baleset történt emiatt.

Ez az összes sérüléses baleset 0,8, az összes halálos baleset 2,8%-a. A rendőrség pedig ezt úgy kommunikálja, hogy a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt. Ezek az adatok mennek ki a hivatalos rendőri kommunikációban. Ez magyarázza a traffipaxozásba fektetett pénzt, állományi munkaórát. Pedig mindez csupán egy nagyságrendi csúsztatás a traffipaxok működtetésének megideologizálására.

Kedves olvasónk, ítélje meg Ön is, hogy a traffipaxozás az összes, a közutakon érzékelhető rendőri megelőző munkához képest ennek az aránynak megfelelő mértékű-e manapság:

Ami a legviccesebb, a birtokunkba került táblázatból még az is kiderül, hogy milyen vezetői hibákra, felelőtlen viselkedéstípusokra odafigyelve lehetne valóban több életet megmenteni, több balesetet megakadályozni. Csak néhány kiragadott példa:

Az előzés szabályainak megsértése: 40 halálos baleset. Elsőbbség meg nem adása: 73 halálos baleset. Áttérés az út bal oldalára: 43 halálos baleset. Sorompó, fénysorompó tiltása ellenére sínre hajtás: 17 halálos baleset. Figyelmetlen, gondatlan vezetés: 59 halálos baleset. Gyalogos vigyázatlan, hirtelen úttestre lépése: 21 halálos baleset.

És még egyszer: abszolút gyorshajtás, ami ellen a traffipaxokat használni lehet: 16 halálos baleset 2011-ben.

A statisztika korrektségéért teljes felelősséget vállalni nem tudunk, de megbízható forrásból kaptuk.

 

Forrás:


2013.12.10. 16:00





Oldal nyomtatása

Hozzászólás a cikkhez

Oldal küldése e-mailben
  

 

     Keresés

  





     Olvasd mobilon
 

     Képgaléria

     Érdekességek


 


     DUGÓFIGYELŐ


     Hirdetés

Penta taxi


     Linkek


Ferihegy érkezés
Ferihegy indulás flightradar24
Máv információ
Útinform 

Üzemanyagár APEH 
Jegybanki alapkamat  
Fővárosi Önkormányzat
 
BKIK 
Fórumunk az Indexen 
Útvonaltervező
TÉRKÉP 24.hu
Autójogász



     Etarget
 

 Designed by: NeoSoft